Eleverne kan i en række workshops arbejde med design, kodning eller konkrete håndværksteknikker.

Designunderviser: Lærerne efterspørger viden om kodning

Mikrobit, robotudvikling og designprocesser er nogle af de ting, lærerne gerne vil have hjælp til, når de tager på workshops sammen med deres elever på Odense Designakademi.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Odense Designakademi tager håndværk og design-lærere workshops både alene og sammen med deres elever, hvor de arbejder med fx tekstil og design. Underviser på Designakademiet Martin Liliendal Hansen fortæller, at noget af det, lærerne efterspørger er kodning og det at bygge med elektronik og putte design ind:

"Der er meget fokus på robotudvikling og designhåndværk i øjeblikket. Her har vi jo værksteder til både teksttil, træ og 3D-print. Men vi arbejder også en masse med mikro-controllere".

Håndværk og design får nye muligheder med 3D-print

Designakademiet har fx reageret på den kampagne, som DR har kørt for alle 4. klasser, hvor eleverne efter sommerferien i år har fået tilbud om at få en mikro-controller. Som Martin Liliendal Hansen forklarer, er det jo fint nok, at eleverne står med en mikrocontroller, men lærerne skal jo også være klar til at bruge det i undervisningen.

"Vi lavede derfor før sommerferien et arbejdshæfte, som handlede om, hvordan man kan bruge mikro-controllere kreativt, hvis man fx bygger i pap. Så kan man bygge en dinosaur eller en boombox", fortæller han.

Vi er Ultra:bidt af Ultra:bit

I et andet projekt har eleverne bygget en saftevandsrobot, som kan blande saft. Den skal både programmeres, bygges med motorer, skæres ud af pap, og eleverne skal finde ud af, hvordan den skal konstrueres, så glasset kan være der. Hvordan laver man om på koden, hvis saften skal være stærkere eller svagere?

"Hvis man udfolder det til at være et projekt med en historie, så er der utroligt mange måder at op- og nedskalere. Jeg har undervist i elektronik i mange år, og det er jo ikke sjovt for eleverne bare at få en LED til at blinke. Det skal tænkes ind i en udviklingskontekst. Der skal være en grund til, at vi skal kode", siger Martin Liliendal Hansen og understreger, at han ikke selv folkeskolelærer.

"Lærerne ved bedst selv, hvad de skal bruge tingene til. Men de vil gerne vide, hvordan man gør det nemt".

Ny inspiration til design

Lenette Carlsen fra Rasmus Rask Skolen i Bellinge underviser i valgfaget design og syning i 7.-9. klasse på 4. år. Det minder om håndværk og design, men er mere beklædningsorienteret, og hun er også selv uddannet både lærer og beklædningsformgiver.

"Jeg manglede noget inspiration til designdelen. Det har jeg ikke gjort det meget i i mange år, så det gav mening med et forløb, hvor vi havde fokus på designprocessen i tre hele tirsdage med 14 dages mellemrum. Vi startede helt fra bunden med at lytte til musik og prøve at tegne abstrakt. Så er der blevet bygget videre på det, så vi har lavet moodboards, hvor vi har hentet inspiration fra blade og stofprøver. Og til sidst tegnede vi skitser til beklædningsdelen".

3,9 millioner kroner til Coding Pirates

Eleverne er nu tilbage på skolen og i gang med at sy en beklædningsdel, de selv har været med til at designe.

Lenette Carlsen mener, at både hun og eleverne har fået ny inspiration.

"Det giver noget at komme ud på en anden skole, og så ved de også, at den uddannelse eksisterer. Det er altid godt at se nogle udføre et erhverv, som de er virkeligt skarpe til".