"Vi anbefaler skolerne at opgradere tiden til læsevejlederne. Derfor er det vigtigt at have skolelederne inde omkring forløbet", siger læsekonsulent Lotte Koefoed Jensen.

Kommune opgraderer sine læsevejledere med praktisk undervisningsforløb

Byrådet i Kolding har afsat en halv millioner kroner årligt til at styrke læringsmiljøet for ordblinde elever. I første omgang får 33 læsevejledere udviklet deres kompetencer. Undervejs skal de lave aktioner for ordblinde elever på deres egne skoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læsevejlederne i Kolding Kommune har i mange år identificeret elever, som har svært ved at lære at læse. Det sker blandt andet med sprogvurdering og bogstavkendskab i børnehaveklassen, ordlæseprøve i 1. klasse, nationale test i 2. klasse og DVO-screening i begyndelsen af 3. klasse.

Trods nødråb; Ringe udsigt til efterårsbrug af den nationale ordblindetest

Alligevel kom der med den nationale ordblindetest i 2015 øget fokus på ordblindhed i kommunen. Det er baggrunden for, at politikerne har afsat en halv million kroner årligt i fire år til en øget indsats for kommunes 435 ordblinde elever svarende til 6,8 procent af eleverne.

"Formålet er at kvalificere undervisningen, så ordblinde elever får samme mulighed for at udnytte deres læringspotentiale som deres klassekammerater. Derfor går vi efter at styrke læringsmiljøet i klasserne, så ordblinde elever føler sig inkluderet", siger læsekonsulent Lotte Koefoed Jensen.

Alle skoler skal have ordblindepatruljer og forældrenetværk

Vejen til et inkluderende klassemiljø går gennem læsevejlederne. Derfor er samtlige skoler i kommunen repræsenteret med til sammen 33 læsevejledere i et kompetenceudviklingsforløb hos UC Syd i dette skoleår. Her får de blandt andet oplæg om ordblindhed af eksperter som lektor Helle Bundgaard Svendsen fra læreruddannelsen i Nørre Nissum, ordblindeblæksprutte Line Leth Jørgensen fra Hillerødholmskolen i Hillerød og sprogforsker Elisabeth Arenbak fra DPU.

Nationalbibliotek lancerer konceptpakker om at undervise ordblinde

"Oplæggene skal give læsevejlederne input til deres arbejde med at lave aktioner på deres egne skoler. Nogle af vores skoler har allerede ordblindepatruljer, og det vil vi gerne have bredt ud, for eleverne har både brug for at spejle sig i nogle med samme udfordringer som dem selv og for at lære at blive specialister i deres læse-skriveteknologi. Samtidig kan man tage emner op, som udfordrer eleverne. På den måde vil kompetenceforløbet blive til virkelighed helt ude hos eleverne", siger læsekonsulenten.

Ny uddannelse styrker skoler med ordblindelærere

Et andet mål er at styrke forældresamarbejdet ved hjælp af forældrenetværk. På samme måde skal det komme lærere og pædagoger til gavn, at læsevejlederne bliver bedre til at arbejde med kollega-coaching. Desuden skal de som led i forløbet holde oplæg om ordblindhed for både ledelse og personale på deres egne skoler.

"En af udfordringerne er, at eleverne er ordblinde i alle timer. Derfor skal de kunne bruge deres læse-skriveteknologier i alle fag", siger Lotte Kofoed Jensen.

Ordblind studerende gør indtryk på skoleledere

Læsevejlederne kommer på skolebænken 14 torsdage i løbet af skoleåret. Deres skoleledere inddrages også og har i første omgang deltaget en formiddag.

"Uden opbakning fra ledelsen får læsevejlederne ikke mandat til at give lærere vejledende sparring på deres skoler. Derfor skal skolelederne forstå, hvad ordblindhed handler om", siger Lotte Kofoed Jensen.

Ordblinde i digital kampagne: Vi vil testes så tidligt som muligt

Skolelederne har blandt andet hørt en ordlind psykologistuderende fortælle, hvordan han må kæmpe med at lære.

"Det gør indtryk på folk, som ikke ved, hvad det rent faktisk vil sige at være ordblind. Det er ikke nok, at vi stiller teknologi til rådighed for ordblinde. De skal også lære sig at bruge hjælpemidlerne til at tilegne sig et stof", siger Lotte Kofoed Jensen og tilføjer, at skolelederne har bedt om at komme med på et kursus igen.

Læsevejledere skal have tid til at vejlede

Som mange andre steder i landet er læsevejlederne i Kolding kun læsevejledere i en del af deres arbejdstid.  Lotte Kofoed Jensen har ikke overblik over, hvor meget de underviser ved siden af, da det varierer fra skole til skole. Men skolerne har sat tid af til, at de kan arbejde med aktioner på skolen i forbindelse med kompetenceforløbet.

Forfatter med dysleksi skriver bog til lærere om at være ordblind elev

"Forudsætningen for at kunne vejlede er, at der sættes tid af til det. Læsevejlederne ved rigtig meget, men deres viden skal kunne komme i spil. Så vi anbefaler skolerne at opgradere tiden til læsevejlederne. Derfor er det vigtigt at have skolelederne inde omkring forløbet", siger læsekonsulenten.

Elevernes motivation kan være næste emne i projektet

Det er for tidligt at sige, hvilke resultater indsatsen i Kolding fører til.

"Det er vores mål, at vi får færre ikke-uddannelsesparate elever med ordblindhed", fortæller Lotte Kofoed Jensen, som har gjort sig tanker om, hvad næste skridt i projektet kan være.

Det går fremad for ordblinde elever - men ikke i alle fag

"Vi får en masse viden, når vi har etableret ordblindepatruljer og forældrenetværk, og det skal vi justere ind efter. Men jeg ser gerne, at vi udvikler et kompetencecenter, som kan rykke ud på skolerne og hjælpe læsevejlederne i klasserne"

"Du behøver ikke være ekspert for at hjælpe ordblinde elever"

Et andet interessant emne er elevernes robusthed.

"Dejligt, når lærerne spørger til min ordblindhed"

"Mens nogle ordblinde elever vil lære trods forhindringer, lader andre sig stoppe af, at de ikke kan læse uden besvær, og andre igen har direkte modstand på at lære at bruge deres læse-skriveteknologi. Jeg kunne godt se os arbejde dybere med elevernes karaktertræk. Derfor skal vi være undersøgende, og vi skal spørge eleverne. Det kan vi lære meget af", siger Lotte Kofoed Jensen.

Powered by Labrador CMS