It
1   5

86 procent af folkeskolerne har en politik for mobilbrug

Langt de fleste skoler har en mobiltelefonpolitik. Det viser en netop offentliggjort stikprøveundersøgelse fra Undervisningsministeriet. Merete Riisager vil finde ud af, hvad lærerne har brug for hjælp til i forhold til mobilerne.

Undervisningsministeriet har spurgt 337 grundskoler og ungdomsuddannelser om brugen af mobiltelefoner på skolen. 82 procent fortæller, at skolen har en mobilpolitik, men der er ret store udsving mellem skoletyperne.

På folkeskoleområdet fortæller 86 procent af de 117 skoler, der har svaret, at de har en politik. 30 procent fortæller, at der gælder de samme regler for brug af mobiltelefoner på hele skolen, mens 56 procent fortæller, at der gælder forskellige regler på forskellige klassetrin. Kun 8 procent har ingen politik.

Artiklen fortsætter under banneret

På fri- og privatskoleområdet er tallene endnu højere - her er der kun 2 procent, der ikke har en politik, mens det omvendt på erhvervsskoleområdet kun er seks af de 10 skoler, der har svaret, som har en mobilpolitik.

Undervisningsminister Merete Riisager opfordrer til ikke at lade arbejdet med sunde mobilvaner stoppe der.

"Det skal være ledere og lærere, der sætter rammerne for mobiltelefoner på skolerne. Derfor er det positivt, at så mange skoler har taget ansvaret på sig og lavet retningslinjer for mobiltelefonernes plads i skolen. Undervisningen skal foregå i et roligt læringsrum, hvor det handler om fagligt indhold - ikke Instagram og Snapchat," siger Merete Riisager hun i en pressemeddelelse.

Videnspakke med relevant forskning til skolerne

I stikprøveundersøgelsen er skolerne også blevet spurgt til, hvordan mobiltelefoner bruges i en undervisningssammenhæng, og om lærerne beder eleverne aflevere deres mobiler. Der er dog problemer med ministeriets datagennemgang, så svarene på disse spørgsmål kommer først senere. (Opdateres).

Der er ikke blevet spurgt til, hvilken viden og hvilke værktøjer sektoren efterspørger i forhold til arbejdet med at opstille fornuftige rammer, og undervisningsministeren vil derfor nu gå i dialog med sektoren for at blive klogere på behovene for at kunne understøtte det lokale arbejde med at forebygge, at mobiltelefoner bliver brugt på ikke-skolerelaterede ting.

Ministeriet vil også udarbejde en videnspakke, som sammenfatter relevant forskning om konsekvenser ved brug af mobiltelefoner og social medier, for eksempel i forhold til koncentrationsevne og indlæring.

Svarprocenten på undersøgelsen er kun på 67, og Undervisningsministeriet oplyser, at man ikke kan vide, om der er en højere repræsentation af skoler, der ikke har en mobilpolitik blandt de skoler, der har valgt ikke at svare på undersøgelsen.¨


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.374 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om it

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om it i undervisningen??

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.