Debat

Jesper Christensen (S), svar nu!

Politikere bliver ofte beskyldt for, med rette, at tale uden om, når de bliver spurgt om noget. I København er skoleborgmester Jesper Christensen (S) tilsyneladende mere typen, der slet ikke svarer på spørgsmål. I hvert fald savner jeg fortsat svar på mine spørgsmål om, hvordan lærerne skal indfri elevernes ønske om bedre kvalitet i undervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Jesper Christensen, du startede selv - sidste fredag skrev du på din Facebookside ”Lyt til eleverne” over et delt link fra Politiken Skoleliv. Linket førte til et debatindlæg skrevet af Thea Enevoldsen, der er formand for Danske Skoleelevers lokalafdeling i Vendsyssel. 

I debatindlægget skriver Thea Enevoldsen, at hun er forundret og skuffet over, at hendes lærer ikke giver anden tilbagemelding end en karakter og ordet ”fint”. Hun lufter sin frustration og undrer sig over, at lærere giver så kortfattet feedback på elevernes afleveringer – som de har brugt tid og energi på.

Thea Enevoldsen og de tusindvis af folkeskoleelever, der efterlyser ordentlig undervisning, har fat i den lange ende. Det er mere end rimeligt at kræve ordentlig feedback på opgaver, man har brugt tid og kræfter på at lave i forbindelse med undervisningen. Så jeg forstår til fulde, at du har lyst til at tilslutte dig budskabet – det gør jeg også. Så jeg siger også: ”Lyt til eleverne”! 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg er selv folkeskolelærer og er vant til at give skriftlige opgaver for og rette dem. Men tingene har forandret sig i de sidste fire år. Der mangler reelt tid til forberedelse og efterbehandling af undervisningen.

Ser man på Undervisningsministeriets forventninger og vejledninger til censorer i dansk skriftlig fremstilling, kan jeg bruge 7,5 timer på at rette mine stile, da jeg har 28 elever i min klasse. Jeg skal altså afsætte 7,5 time til opgaven plus tid til feedback. Jeg skal også lige forberede og efterbehandle min øvrige undervisning – det er et regnestykke, der simpelthen ikke går op! 

Hvorfor er din opdatering på Facebook så specielt interessant? Det er den fordi, hvis man reelt skal indfri dit ønske om, at nogen lytter til Thea og hendes skolekammerater, så skal du og Børne- og Ungdomsforvaltningen rykke på jeres holdning til lærernes arbejdstid. For vi har som lærere ikke den fornødne tid til at løse kerneopgaven, som det ser ud nu. Men måske er der et opbrud på vej fra Københavns Rådhus? 

I København står vi i den situation, at vi i de kommende måneder skal forhandle en ny arbejdstidsaftale. Lærerne mangler nu på fjerde år reel tid til at løse kerneopgaven på en ordentlig og tilfredsstillende måde – så eleverne også kan mærke en kvalitetsforbedring.

Det er ikke kun for lærernes skyld, men i allerhøjeste grad for elevernes skyld. Det er deres skolegang, man gambler med, når man presser timetallet op uden at sikre ordentlige forberedelses- og efterbehandlingsmuligheder for lærerne. 

Da jeg fredag middag læste din opdatering, blev jeg på samme tid forbavset og opmuntret. Jeg kommenterede derfor og forventede naturligvis en reaktion. Da den ikke kom, valgte jeg at skrive et åbent brev til dig på Københavns Lærerforenings hjemmeside. Men du forbliver tavs. Mente du slet ikke, det du skrev? 

Jeg fastholdermit ønske om et svar fra dig Jesper Christensen: Er du villig til at arbejde for en reel lokalaftale i København, der sikrer mere tid til lærerne, så de kan give eleverne den bedste undervisning og ikke mindst den nødvendige feedback? 

Eller hvad tænkte du, da du fredag middag delte et debatindlæg med teksten ”Lyt til eleverne” – hvem skal lytte til dem? Og hvad skal dem, der skal lytte gøre? Jeg kan ikke give lærerne mere tid, men det kan du!