OECD: Glæde er vigtigere end formler i naturfag

At få flere unge til at vælge den naturfaglige vej er et ønske i de fleste lande. Anbefalingen fra OECD lyder, at gode testresultater i udskolingen betyder mindre for, hvem der vil være forskere, end sjov og spændende undervisning gør.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kommer næppe som en overraskelse for lærere, at det en vigtig faktor for elevernes lyst til at vælge et fag senere i livet, er om de har fundet undervisningen i faget spændende.

Men når ordene kommer fra direktøren for Education and Skills i OECD, Andreas Schleicher, bliver man måske alligevel en anelse overrasket. Sammen med alle de andre ting, kontoret ser på, når de undersøger status for uddannelsessystemerne over hele verden, har de nemlig også set på hvad der skal til for at give eleverne lyst til at arbejde med et fag i fremtiden.

OECD: Danske lærere bør bruge mindre af deres tid på undervisning

"Vi ser ikke kun på, hvordan eleverne klarer sig i naturfag. Men også på om de har lyst til at arbejde med det i fremtiden. Det har de ikke i Danmark, men heller ikke i mange af de højtpræsterende lande som Singapore, Finland. Med andre ord har vi været gode til at lære dem det det, de skal bruge i testene, men ikke at få dem interesseret i at arbejde som forskere", fortalte Andreas Schleicher, da han i sidste uge besøgte DPU i København.

OECD: Skolen skal have mere fokus på personlige kundskaber end på de faglige

Her kan må så for en gangs skyld se en anbefaling om at se mod USA. Her klarer eleverne sig dårligt i naturfag, men mange vil gerne være naturfaglige forskere. Og de for Scheicher til at understrege:"Man skal ikke kun se på testresultaterne, men også på, om de faktisk har lyst til faget".

Spørgsmålet er så, hvordan man kæder kvalitet og lyst sammen.

"Forbindelsen handler om, at eleverne skal synes, at naturfag er sjovt. Nogle vil mene, at det er da fint nok at de har det sjovt, men når man ser på det her i det store perspektiv, så er det faktisk vigtigere, at de har det sjovt, mens de lærer, end præcis hvad de lærer".

Hans anbefaling er derfor, at man fører de legende, undersøgende eksperimenterende undervisningsmetoder, som får eleverne til at elske naturfag i de små klasser, med op i udskolingen, og så fokuserer mindre på, at de får lært pensum til fingerspidserne.

Naturfag er et ekstra sprog for eleverne