Blog
0   2

Smadder planterne og fuldend havens cyklus på den sidste dag i skolehaven.

Abonner på nyt om Haver til Maver i dit personlige nyhedsbrev.


Sæsonen i skolehaven er ved at være slut og vi lukker og slukker ved at spise de sidste grøntsager og gøre haverne klar til næste år.

Dette indlæg er en del af en føljeton om Haver til Mavers kulinariske skolehave. Det forrige blogindlæg finder du her.

Artiklen fortsætter under banneret

På elevernes sidste dag i skolehaven er vi nået til de tre sidste punkter af den remse, som vi starter med hver dag i skolehaven:

Jord - frø - spire - plante - høst - suppe - kompost  

Vi skal høste de sidste afgrøder i haven, gøre haven klar til vinteren, kigge på kompost og lave suppe.

Den sidste dag i haven er sjov. Vi skal have alle planterne ud af haven og så efterafgrøder. Lige så grundige eleverne har været med at luge, passe og pleje og gjort sig umage med ikke at træde uden for stierne i deres haver, lige så fedt er det at få lov til at gå lidt amok og flå alle planterne op af jorden og smide det hele på komposten. Der er stadig kartofler og porre og lidt småting tilbage til høstkassen, men ellers skal alt bare væk. Når vi har smadret haven - hvilket går utroligt hurtigt når man slipper en femte klasse fri -  skal vi så efterafgrøder. I dette tilfælde er det rug og hvede som vokser op i løbet af efteråret og bliver fræset ned i jorden, når vi gør haverne klar tilforået. Rugen og hveden binder kvælstof i sig, som så kommer ned i jorden senere og giver næring til næste år planter. Derudover har vi fodret jorden med kompost hele sæsonen, og vinterafgrøderne hjælper også med at holde på næringsstofferne, der er i jorden. Hvis jorden lå bar til næste forår, ville næringsstofferne blive skyllet væk med regn og slud, og jorden bliver mindre frugtbar.

Eleverne får håndfulde med korn, som de kan kaste ud over den bare jord. Jeg bliver lidt rørstrømsk, fordi det for mig er en rituel handling, der afslutter årets sæson og starter det næste år. Sådan har vi alle vores svagheder. Eleverne syntes vist mest, at det er sjovt at kaste med korn.

Vi skal også en tur forbi komposten, som vi i dagens anledning har åbnet op. Så kan man se, hvad der er sket, med alt det vi har smidt i den siden april. I bunden af den er planterne blevet forvandlet til fed jord og man kan se nedbrydningsprocessen fra top til bund. Selvom den nye jord er “ormelort og rådne planter” vil de fleste elever gerne hen og stikke en finger i bunden af komposten og røre ved det utrolige der er sket. Når man har set planterne vokse og nu ser dem blive komposteret, er det ikke svært at forstå, hvor meget liv og energi der er i det, der ligner almindelig jord i bunden af komposten.

Suppe er et hit  

I køkkenet skal vi lave suppe af de sidste grøntsager. Grøntsagerne i haven er plantet til specifikke retter, og vi er næsten selvforsynende med suppe ingredienserne. Løgene ligger til tørre på loftet, der er urter i fællesbedet og det er kun bouillon, olie, salt og peber, som vi har købt.

Det er meget taknemmeligt at lave suppe med børnene, da det er en ret der har svært ved at gå galt og begejstringen ved at holde bålet i gang vil ingen ende tage. På en efterårsdag med kolde fingre og tre timer i lodret blæsevejr, er grøntsagssuppe måske det lækreste man overhovedet kan få serveret. Du kan selv prøve det af, hvis du har mulighed for at lave mad uden for. Ellers går opskriften nok også an inden døre: 

Opskrift på kartoffel-porre suppe

Haver Til Mavers grundforløb  

Elevernes ottende og sidste dag i skolehaven er en del af Haver til Mavers kulinariske skolehavers grundforløb. Her kommer skoleklasser otte gange i skolehaven: fire før og fire efter sommerferien. Grundforløbet er et sammenhængende undervisningsforløb, som er målrettet mellemtrinnet - primært på 4. og 5. årgang.  

Undervejs følger eleverne en dyrkningssæson fra tidligt forår i april, til frosten melder sig og gør jorden hård i oktober. Over de otte dage lærer eleverne grundprincipperne for dyrkning, tilberedning og kompostering af økologiske grøntsager og får en forståelse for, hvordan naturen omkring skolehaven har indflydelse på dyre- og plantelivet i skolehaven.

Undervisningsforløbet er udviklet med baggrund i folkeskolens fælles mål for fagene natur / teknologi og madkundskab.

Hele Haver til Mavers grundforløb, herunder beskrivelser og materiale, ligger tilgængeligt som open-source materiale på vores egen hjemmeside, hvis man får lyst til lade sig inspirere eller endda starte sin egen skolehave.

Læs mere om grundforløbet her 

 

Dette indlæg er en del af en føljeton om Haver til Mavers kulinariske skolehave. Det forrige blogindlæg finder du her.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ