Blog
3   11

Partnerskaber mellem kunstnere, kulturinstitutioner og skoler: den Åbne Skole

Abonner på nyt om Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Den danske skolereform, som trådte i kraft i august 2014, involverede alle de offentlige skoler i Danmark. Denne reform introducerede en række ændringer, og en især er interessant for at se på, hvordan kreativitetspolitikker engagerer (eller ikke) skoler, kulturinstitutioner og kunstnere.

En del af reformen, kaldet Open School, består af et krav om udvidelse af skolernes kulturelle ramme gennem aktiviteter og projekter, der systematisk bringer kunst og kultur til skoler og skoler til kulturinstitutioner. Initiativet blev startet som en politisk strategi tilbage i 2006, da Kulturministeriet havde samarbejdet med foskeren Anne Bamford i anledning af Banfords globale undersøgelse på området, bestilt af UNESCO. Da UNESCO-rapporten afslørede klare anbefalinger, opfordrede kulturministeren Bamford til specifikt at undersøge status for kunstuddannelse i Danmark. Den Åbne Skole initiativ var en direkte konsekvens af disse henstillinger og blev designet ved at se på andre Skandinaviske lande, fx Norges Kulturelle skolesekke. Den åbne skole køber ind i den moderne kreativitetsdiskurs og kræver, at skoler og kulturinstitutioner samarbejder, og efterlader alle parter friheden, men også usikkerheden omkring begrebsrammer (hvorfor gør vi det?) og didaktiske beslutninger (hvordan gør vi det?).

I min forskning om Kulturens Laboratorium viser empiriske data fordele og svagheder af den her model. Mit bidrag ønsker at bringe det empiriske case af Kulturens Laboratorium (Kulturregionen  Fyn, 2016-2017), som eksempel på kunstneriske partnerskaber. Dette eksperiment har medført mange positive resultater, men afslørede også flere behov. Blandt det positive kan der nævnes børnenes mangfoldige læringsudbytte, positive emotioner, engagement, lyst til at lære og kreativitet. Blandt de kritiske sider skal der nævnes manglen på en etableret praksis såsom teaching artist, mangel på refleksioner om de kreative processer, de voksens usikkerhed om deres rolle som lærende individer, de mange teoretiske og logistiske dilemmaer som mødet med kunstnere bringer frem.

Artiklen fortsætter under banneret

Gratis bog om Kulturens Laboratorium

vbn.aau.dk/files/259311622/Partnerskaber_blandt_kunstnere_kulturinstitutioner_og_skoler_online.pdf

 

Animationsfilm om Kulturens Laboratorium

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen