Debat

En styrket ledelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er behov for en politisk styrkelse af ledelsen i Danmarks Lærerforening. Derfor skal kongressen træffe nogle vigtige valg, når der vælges formand og næstformand. Valg, som skal bringe foreningen videre politisk og ledelsesmæssigt.

Jeg finder det afgørende, at den kommende ledelse evner at handle på en måde, så almindelige medlemmer i højere grad oplever, at der er sammenhæng mellem skolehverdagen og de beslutninger, der træffes i foreningen. Det forudsætter en ledelse, der evner at lytte til medlemmernes synspunkter, og som kender arbejdet i de almindelige kredse. I en decentral virkelighed ligger foreningens potentiale og styrke i et konstruktivt samspil mellem kredsene og hovedforeningen.

Ledelsen skal evne at lede forhandlingerne i hovedstyrelsen på en måde, så uenighederne bruges konstruktivt. Det forudsætter en ledelse, der evner den politiske analyse, og som på den baggrund kan sætte en fremadrettet dagsorden for debatten. Ledelsen skal være på forkant med udviklingen og kunne se udfordringerne, før andre ser dem. Det giver mulighed for at tage de rigtige diskussioner rettidigt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der skal være klarhed om, hvad ledelsen vil, så der er noget at forholde sig til. Og dialogen mellem de forskellige synspunkter skal være med til at udvikle foreningens politik og kvalificere debatten.

Ledelsen skal kunne melde offensivt ud i medierne. Også på områder, hvor politikken ikke er endeligt på plads. Det forudsætter, at der er den fornødne troværdighed og den fornødne tillid til ledelsen - på tværs af de forskellige synspunkter.

Og så skal ledelsen være et team, der samarbejder loyalt i respekt for de valg, kongressen har truffet.

Vi skal i fællesskab arbejde for at fastholde DLF som en samlet forening for alle undervisere i folkeskolen. Vi skal kunne diskutere i åbenhed og føre en reel dialog. Men vi skal også kunne træffe beslutninger.

Det vil jeg gerne medvirke til. Derfor har jeg accepteret opstillingen som hovedstyrelsens næstformandskandidat.

Stig Andersen

formand for fagligt udvalg

næstformandskandidat