Bacheloropgaven
0   48

Ti fine projekter, men stor spredning blandt resten

Årets ti bedste lærer-bachelorprojekter er fundet efter en hård udvælgelsesproces: ”Der er mange gode projekter at vælge imellem, og flere gange har jeg tænkt, at hvis man kan nå så langt op ad erkendelsesstigen, så er der meget godt ved læreruddannelsen, siger lektor Annette Haaber Ihle.

Annette Haaber Ihle er lektor ved Professionshøjskolen Absalon i Roskilde og har for første gang været med i den komite, der for Lærerprofession.dk nominerer de ti bedste bachelorprojekter og senere finder de tre prisvindere.

Artiklen fortsætter under banneret

Annette Haaber Ihle er uddannet lærer, har en uddannelse inden for afrikastudier og en ph.d. i islamforskning og har undervist og vejledt lærerstuderende i en årrække. På den baggrund mener hun, at det er påfaldende, så stor forskel der er på, hvordan bachelorprojekter vurderes af de studerendes vejledere.

"Standarden er meget uens, og mange af de projekter, vi har haft at vælge imellem, og som altså er indstillet af vejledere på de forskellige læreruddannelser, ville jeg ikke have indstillet," siger hun. "Det er udtryk for, at der trives helt forskellige kriterier, hvilket er bekymrende."

Forklaringer er, at en del vejledere  holder fast i gamle standarder og ikke er ajour, når det gælder krav til akademiske standarder og metode, mener Annette Haaber Ihle.

"Heldigvis har vi i dommerkomiteen været forholdsvis enige, så

GODE PROJEKTER

Lærerprofession.dk  præsenterer og offentliggør hvert år de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet. Et projekt indstilles af eksaminator og censor.  Uafhængige dommere af lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere udpeger hvert år tre projekter til præmiering. Læs om formålet og se dommerkomiteerne her.

Dommerne lægger vægt på originalitet og se efter, om projekterne kan inspirere andre og være med til at udvikle lærerprofessionen og skolen.

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen og sponsoreres af Akademisk Forlag, Gyldendal Uddannelse, Hans Reitzels Forlag, Kähler Design, Lærerstandens Brandforsikring og Sinatur-hotellerne.

Særpris for naturfagsprojekter

- I 2018 og 2019 uddeles også en pris for det gode bachelorprojekt og en pris for det gode diplomprojekt om biologi, fysik/kemi, geografi og/eller natur/teknologi.  Vægten kan ligge på faget eller fagenes dannelsespotentialer, på det fællesfaglige og/eller på koblingen mellem praksisempiri og fagdidaktisk indsigt. Læs mere og se dommerkomiteerne her 

- Særprisen sponsoreres af Alinea, GO Forlag og Hans Reitzels Forlag.

den uens standard kan ikke ses i nomineringen," siger hun og glæder sig over, at årets felt afspejler stor emnemæssig bredde, og at der både er mange gode fagdidaktiske projekter og proekter med pædagogiske problemstillinger.

"Næste år bliver det sikkert anderledes, fordi Uddannelsesministeriet har besluttet at bachelorprojekter fremover skal skrives i fag. Det kan betyde, at de fleste vil skrive om fagdidaktik, og at der ikke bliver plads til at studere vigtige områder, som for eksempel forældresamarbejde," siger hun.

Priser og særpriser

Der uddeles hvert år priser for de tre bedste bachelor- og de tre bedste diplomprojekter inden for lærer- og skoleområdet, og fagbladet Folkeskolen uddeler priser for fornem formidling.

I år - den 16. november - uddeles der desuden særpriser for projekter, som diskuterer skolens naturfag altså biologi, fysik-kemi, geografi, natur/teknologi.

De tre dommerkomiteer, der bedømmer henholdsvis bachelor- og diplomprojekter samt uddeler særprisen, har lige nu travlt med at finde de endelige vindere.

Prisfesten finder sted fredag den 16. november i København, og priserne overrækkes af undervisningsminister Merete Riisager. Professor Lene Tanggaard holder festtalen om læringsglemsel.

De ti nominerede bachelorprojekter: 

Anne Færch Hartvig, UC Syd, Esbjerg:


Kasper Engel Hansen, Absalon, Vordingborg:

Kristine Nordenbæk Hansen, Rasmus Copsø og Mikkel Ohrt Petersen, UC Syd, Esbjerg:

Anna Mygind Bødker, Anna Witten Hjaltason  og Julie Hjære Rasmussen, UC Lillebælt, Odense:

Kamilla Borg Pedersen og Magnus Kristiansen, UC Nordjylland, Aalborg:

 Emma Wilson Laustsen, Via UC, Aarhus:

 Camilla Trankjær, Via UC, Aarhus:

Ida Maria Damsø Christiansen, UC Nordjylland, Aalborg:

Martin Engelund, KP, Frederiksberg:

 Lotte Bratbøl og Melita Dzafic, Via UC, Aarhus:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.101 andre er allerede tilmeldt