Blog
0   14

Jeg har også en ordblind elev i min klasse

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Noget af det bedste ved folkeskolen er diversiteten. I folkeskolen mødes alle typer elever, lærere, forældre og mennesker

Elever med anden etnisk baggrund

I min klasse er der heldigvis mange forskellige elever.

Artiklen fortsætter under banneret

Der er elever med anden etnisk baggrund, der har udfordringer med at forstå det danske matematiske sprog. De er udfordret af teksterne i matematikundervisningen, men kæmper en brav kamp for at læse og forstå dem.

 

Elever i matematikvanskeligheder

Så er der elever, der har svært ved matematik og som har mange regnehuller. De har måske skiftet skole flere gange, og er udfordret af manglende faglig progression i deres skoletid. De kæmper dagligt og er udfordret af manglende motivation for faget. På gode dage tager de kvantespring, på dårlige går alt i stå og matematik er bare for uoverskueligt og abstrakt.

 

Ordblinde elever

Så er der en elev, der er ordblind. Det er svært at læse teksterne i bogen, men intoWords gør en god forskel. Matematik kan virke uoverskueligt og svært. Men der arbejdes flittigt og fokuseret, til tider langsomt, men med mange små sejre. Teksterne er svære i matematik, og kan være uoverskuelige, når man er ordblind. Jeg er meget opmærksom på ordblindhed som matematiklærer, det kræver en god relation til eleven, når man går i dialog omkring udfordringerne og tålmodighed fra begge sider. Vi har heldigvis teknologi, der kan gøre livet meget lettere for en ordblind elev.

 

Dygtige elever

Så er der de meget dygtige elever, der let kan gennemskue faget, som elsker at diskutere og som let kan se matematikken i opgaveteksterne. De kræver en anden opmærksomhed fra mig end de udfordrede elever. Men når jeg ser dem og deres potentiale, er det fantastisk at være vidne til deres læring.

 

Elever med andre interesser

Så er der eleverne, der hellere vil spille fodbold eller computer, være på Instagram eller snapchat, shoppe på Wish, læse bøger eller hygge. Som er i skolen fordi de skal.

 

Elever der pludselig vågner

En helt speciel kategori er de elever, der pludselig opdager at det er fedt at arbejde med matematik. Elever der går fra lavt præsterende til højt præsterende på ganske kort tid. De tager tilløb og pludselig har de skiftet elevkategori. Det er bedre end juleaften for en matematiklærer at opleve.

 

Målrettede og fokuserede elever

Jeg oplever også de totalt flittige og målrettede elever, der kaster sig over opgaverne, stiller spørgsmål og går efter at forstå alt og finde de absolut bedste løsninger.

 

Alle eleverne kræver speciel opmærksomhed fra mig, men det er jo netop det, der gør lærerjobbet fedt, for vi kan gøre en forskel – selvom det er op ad bakke til tider.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.453 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.122 andre er allerede tilmeldt