Blog
2   26

ForDEL?

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi skal lægge vores undervisningsforløb ind på læringsplatforme, så andre kan se og bruge dem. Men er det altid en fordel?

Man kan pålægges at dele sine forløb med andre lærere på skole-, kommune- og ”alle der har læringsplatformen”niveau. Hensigten har sikkert været, at man vil optimere og mindske lærernes forberedelse ved, at man ”bare” kan gå ind og afvikle et allerede lavet forløb.

Enhver der har undervist ved, at sådan hænger undervisning ikke sammen. Man er nødt til at se på, hvilke elever man har? Hvordan hænger forløbet sammen med det allerede lærte? Hvordan skal forløbet differentieres? Osv osv

Dermed ikke sagt, at man ikke kan blive inspireret af andres forløb. Det kan man i høj grad. Men lige som med alt andet materiale, er man nødt til at gøre det til sit eget via didaktiske overvejelser.

Undervisningsforløb er alle dage blevet delt. Lærere er vilde med at videndele. Forskellen fra før til nu er, at delingen foregår på et niveau, hvor man ikke længere kan gå direkte til kilden og spørge nærmere ind.

Artiklen fortsætter under banneret

Udfordringer

Det er ikke et problem med de supergode, gennemarbejdede forløb, hvor der er udarbejdet en grundig vejledning. Men helt ærligt… hvor mange er der af sådanne forløb på platformene? Når jeg laver mine forløb på platformen, lægger jeg kilderne og arbejdsopgaverne ud. Indledning, forforståelse og efterbehandling er kun i mit hoved. Jeg har så absolut ikke tid til at nedfælde det på en platform. Hvis mine kollegaer finder, de kan bruge noget af det, spørger de mig til det ikke-nedskrevne.

En anden udfordring er, at der ligger både skidt og kanel derude. Man kan frygte, at forløb der ikke på nogen måde lever op til kravene i faget, bliver brugt af den kollega, der har fået faget påduttet for at fagfordelingen kan op. Det går ud over kvaliteten i undervisningen.

Så er der det med ophavsretten. Hvis en kollega ude i landet lægger noget ud i et forløb fra en lærebog, uden at kildeangive, og jeg ser forløbet og tror, det er i orden og bruger det. Har jeg så (uvidende) krænket nogens ophavsret?

Fordele

Fordelen ved deling er selvfølgelig, at man kan lade sig inspirere. Der er mange fantastisk dygtige mennesker derude, der laver noget, der er fantastisk. Det er en god ting. Men spørgsmålet er, om man har tid til at se alle forløb igennem for at finde det bedste?

Mit postulat er, at lærere gerne vil dele med hinanden. Det har vi altid gjort. Vi vil bare gerne selv bestemme, med hvem og hvornår.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.288 andre er allerede tilmeldt