Lærer til lærer

Fransk fredag...den sidste time...

Et par ideer (som sikkert er delt før) og tanker om undervisning i 5. klasse en fredag eftermiddag hvor lærerkroppen er ved at være mat...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fransk i 5. klasse...

....ligger i den sidste lektion om fredagen, og der er jeg træt - , men jeg bliver mødt af de mest entusiastiske og motiverede unger som slet ikke kan vente med at lære en masse fransk. Dette er jo en gave at arbejde med, og for mig handler det om at imødekomme og fastholde deres motivation, samt at lave en masse bevægelses-aktiviteter. I 5. Klasse er de stadig små, og om fredagen har de været i skole en hel uge og terpet det ene og det andet.

F,eks: Ud og hop i hinkerude hvor et bøjet Avoir eller Être er skrevet ind med kridt. Ud og peg på farverne...touche quelque chose....bleu! Dans en masse tal og ugedage på YouTube, Syng med Alain le lait for fuld skrue! I den alder er de stadig ikke bange for at øve udtale - og ikke så selvbevidste -dette skal udnyttes!

Jeg mener, at det er en god ide hele tiden at opsummere hvad eleverne har lært, det giver dem en fornemmelse af kontinuitet, og følelsen af at de lærer noget... på bare 45 min. om ugen!

De mere detaljerede årsplaner kommer med erfaringen og overblikket.

Desuden oplever jeg elever med dansk som andetsprog, komme på banen på en helt anden måde end f.eks. i dansktimerne. Dette er efter min mening, et af de mest positive aspekter af sprogundervisningen.

Bonne journée à tous !

Hilsen en næsten nybegynder udi lærerlivet. ;)