Forskning
4   19

Ny docent: Det vigtigste i vores forskning er samarbejdet med lærerne

Forskning i folkeskoleområdet bliver meget bedre af at foregå i tæt samarbejde med lærerne. Men det er på den anden side også det sværeste at gennemføre, fordi lærerne ikke får tiden til det. Sådan lyder det fra Bettina Buch, som i fredags tiltrådte som ny docent på Professionshøjskolen Absalon.

Hvordan virker åben skole i fx matematik eller billedkunst? Hvordan spiller faget og klasserumsledelse sammen, når man underviser tosprogede elever? Hvor stor en rolle spiller visualitet i naturfag? Og hvordan udvikler lærerne fagdidaktik og faglige fællesskaber? Der var tonsvis af eksempler på praksisnær forskning, da ph.d. i danskfagets didaktik Bettina Buch i fredags holdt sin docenttiltrædelsesforelæsning på professionshøjskolen Absalon i Roskilde. Og det er netop også en af Center for Skole og Lærings forcer sammenlignet med mere universitære forskningsmiljøer, mener Bettina Buch.

"Vi udvikler undervisning i skolen og helst i samarbejde med lærerne. For hvis ikke lærerne er inddraget i forskningen, så risikerer man, at det foregår hen over hovedet på dem. Forskningen har større chancer for at blive jordfæstet og for rent faktisk at udvikle noget, som har blivende værdi i skolen, hvis lærerne er med hele vejen Vi skal sørge for, at forskningen ikke er løsrevet fra skolens virkelighed, og det bliver den let, hvis den ikke udvikles af os og lærerne i fællesskab".

Artiklen fortsætter under banneret

Derfor har hun også sat et projekt i gang, hvor de ser på, hvor det er, lærerne har brug for ude i praksis. Det drejer sig om en undersøgelse, hvor lærerne i region Sjælland, som Absalon dækker, bliver spurgt til deres behov.

"Det handler ikke kun om at finde ud af, hvilken slags forskning vi skal lave, men det er også en mulighed for at få vores bachelorstuderende på banen, så de fx kan undersøge noget af det, lærerne gerne vil vide i deres projekter".

Lærerne har ikke tid

Men ligeså vigtigt Bettina Buch mener det er at inddrage lærerne, ligeså svært kan det også være. For lærerne har ikke tid.

"Vi oplever, at lærerne er meget pressede. Der har været rigtigt mange skoleprojekter siden reformen. Det kan dels give lidt projekttræthed blandt lærerne, og dels oplever vi også lærere, som virkelig gerne vil, men simpelthen ikke kan finde tiden til det, blandt andet fordi det sjældent er muligt at søge vikardækning, når man laver forskningsbevillingsansøgninger".

Det er et problem for praksisforskningen, mener Bettina Buch, som kalder det deres største udfordring.

"Problemet er, at hvis lærerne ikke er med i processen, så kan vi godt komme med noget spændende, som kan fungere godt, mens vi er der. Men når vi er væk, så er de ekstra resurser - som måske bare var os - væk, og så falder meget af det til jorden igen. Vi vil jo allerhelst have lærerne med helt fra udviklingsfasen".  

Hun glæder sig meget til at se resultatet af undersøgelsen om lærernes behov for forskning.

"Det er vigtigt, at man ikke går ud i skolen med den holdning, at nu skal man fikse alt det, der ikke fungerer. Selvfølgelig er der ting, der kan blive bedre, men der er utroligt mange ting, der fungerer godt, på trods af alle de benspænd lærerne oplever".

Bettine Buch er selv uddannet lærer med linjefag i dansk og håndarbejde, siden cand.mag. i dansk og historie, exam. pæd. i danskfagets didaktik og ph.d. i danskfagets didaktik


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ