Blog
0   32

Indtænk årstiden i sprogundervisningen

Abonner på nyt om Tidligere sprogstart - ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed i dit personlige nyhedsbrev.


Indlægget peger på indhold og aktivitetsmuligheder på tværs af sprog og kulturer med fokus på lytte- og læseforståelse, som efteråret byder på.

Kastanjelege i 0.-1. klasse Nedfaldne kastanjer kan bruges til at lære tallene på målsproget (og evt. andre sprog). Der males tal på kastanjerne, og udvælges tal til en bunke. Under et klæde fjernes en kastanje, og eleverne siger det manglende tal.

Ved kastanje-scrabble males der bogstaver på kastanjerne. Lad målsprogets hyppigst brugte vokaler optræde tre og konsonanter to gange for at lette orddannelsen. Eleverne trækker 5 bogstaver fra den tildækkede kastanjebunke, som de danner ord med. Overskydende kastanjer lægges tilbage. Kan eleven ikke danne et ord, beholdes to af kastanjerne. Indledende brainstorming støtter orddannelsen. Afslutningsvis kan der også laves dyr, og som bonus læres kastanjedyrenes navne.

Artiklen fortsætter under banneret

Lanterne- og dragebygning i hhv. 2. og 5. klasse Eleverne klipper-klistrer egne lanterner. Læreren instruerer på målsproget, eleverne lytter og ser, hvad hun gør, så de kan kæde ord, genstand og handling sammen. Under lanterneoptoget gennem skolen synger eleverne lanternesange. På sigt planlægges det, at eleverne oplever lanterneoptog sammen med elever fra det tyske mindretal.  

Ved dragebygning i 5. klasse fokuseres på læseforståelse. Opgaven går ud på, at eleverne læser og følger en byggevejledning på målsproget med støtte i billeder. Der kan arbejdes tværfagligt, hvis håndværk og design inddrages. På tysk og engelsk findes gode børnesange og historier med drager.

Halloween Er oplagt at indtænke på tværs af sprog og kulturer. Skikken med at udhule græskar (store roer enkelte steder i Danmark) til lygter og tigge slik ved boliger med ”Trick or treat”, ”Süßes oder Saures” eller ”Slik eller ballade” muliggør indsamling af chunks på flere sprog og sammenligning af skikke. Spøgelseshistorier og -rim på målsproget anbefales, ligesom eleverne kan lave spøgelser af f.eks. toiletruller og farvet papir ud fra læsning af en vejledning.

Eleverne samler fotos af produkterne i deres portfolio, så de kan følge deres fremskridt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.457 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.828 andre er allerede tilmeldt