Blog
0   9

Ønsker til arbejdstidskommissionen

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvad du ønsker, skal du få.... Man skal jo have lov til at drømme. Jeg håber bare, at det ikke bliver ved drømmene. Jeg vil så gerne have, at der kommer fokus på at få skabt nogle rammer, hvor lærerene ikke bliver syge af at gå på arbejde, og hvor vi igen kan få tid til at planlægge god og relevant undervisning til vores elever.

Lige nu sætter arbejdstidskommissionen sig til arbejdsbordet, og jeg har nogle få ønsker til, hvad der meget gerne må komme ud af deres arbejde:

Mere forberedelsestid. Jeg mærker, også på egen krop, hvordan jeg og mine kolleger er presset i hverdagen, fordi vi har mange undervisningstimer. Oven i dem har vi rigtig mange andre opgaver som ligger udover. Tid til at planlægge kvalitets undervisning står øverst på ønskelisten. Men også, at der tages hensyn til forberedelsesgraden, hvis man er ny lærer, hvis man varetager et fag uden at have kompetence i det, eller hvis det bare er et tungt fag at forberede til. I den kommune, hvor jeg arbejder, der har vi mulighed for at lægge vores forberedelse hjemme, jeg kan gå hjem og forberede mig, hvis det altså ikke forhindrer mig i at deltage i samarbejdet med kolleger. 

Ordentlig tid til differentiering og inklusion. Tiden vi har lige nu, er bare ikke nok, når vi både skal løfte de fagligt svage og udfordre de fagligt stærke elever. Når vi så samtidig skal inkludere børn med alverdens diagnoser og svære livsvilkår, så begrænses tiden yderligere. 

Tilpasset forhold til de enkelte skoler. Der er stor forskel på, om du arbejder på en skole som er placeret i et socialt udsat område, eller på en skole, hvor der er stor forældreopbakning og god økonomi. På trods af, at det ikke er nogen hemmelighed, at opgaverne på de enkelte skoler er meget forskellige afhængig af placering, så er der ingen forskel på antallet af undervisningstimer til den enkelte lærer. Det kunne være givende, hvis man igen kigger på opgavernes omfang og afsætter rimelig tid til at løse dem.

Artiklen fortsætter under banneret

LYT TIL LÆRERENE!! Det er trods alt lærerene der er uddannet til at planlægge og vurderer, hvad der er god undervisning. Hvorfor bruge en masse tid og penge på konsulenter, som ikke har samme indsigt som landets lærere? Lærerene er ikke ude på at "dovne den af" eller tjene lette penge. Vi vil bare gerne levere den bedste undervisning, til vores elever, som har fortjent en god skolegang.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.403 andre er allerede tilmeldt