Blog
2   8

Håndværk & design møder arkitektur & historie på museet

Abonner på nyt om Folkeskolens håndværk og design-rådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Valgfagselever har i håndværk & design fokuseret på arkitektur under en intens faguge. Åben skole samarbejde med Museum Vestsjælland.

Valgfagselever i håndværk og design har fokuseret på arkitektur under en intensiv faguge, med inspiriation fra de gode undervisere fra Museum Vestsjælland. Overskriften for valgfaget er Design & Håndværk. I denne første uge var fokus på arkitektur og design. I foråret er fokus interiør og håndværk.

Mandag

Artiklen fortsætter under banneret

I forbindelse med vores partnerskabssamarbejde med Museum Vestsjælland var eleverne på inspirationstur på Bakkekammen 45 i Holbæk og på Holbæk Museum. Samarbejdet havde til formål, at understøtte eleverne i den kreative proces fra inspiration til idé til koncept til produkt.

Bakkekammen 45 er Danmarks eneste interiørmuseum for Bedre Byggeskik. Herfra udgik arkitekt Marius Pedersens liv og virke fra 1929 til 1965. Huset er et markant eksempel på et Bedre Byggeskikhus; harmonisk, symmetrisk og gennemtænkt. Her fik eleverne et indblik i Bedre Byggeskik bevægelsen, og oplevede principperne på egen krop i huset.

Marius Pedersens hus, Bakkekammen 45.

Turen gik efterfølgende gennem Holbæk bys gader, og videre til Holbæk Museum. Eleverne rejste tilbage i tiden og fik til opgave at samle inspiration fra udvalgte historiske huse på Holbæk Museum, fra 1660 til 1844. Her deltog de i en række af iagttagelses- og inspirationsaktiviteter.

Iagttagelseopgave.

Til sidst fik eleverne mulighed for at lave en skitse over deres koncept for et hus de gerne vil bygge, som optakt til deres arbejde tilbage på skolen i løbet af projektugen. Flere valgte at kombinere moderne og klassiske elementer til deres helt egen koncept.

Udskæringer over et andet hus på Bakkekammen i Bedre Byggeskik.

Tirsdag og onsdag

Arkitektur er et vidt begreb. Og der findes lige så mange holdninger til det, som der mennesker på denne jord. Derfor blev elevernes holdninger tvunget frem, via analyser af billeder af alverdens forskellige stilarter tirsdag morgen. Fra moderne minimalistisk nordisk arkitektur til Antoni Gaudis kreative krummelurer. Eleverne var på banen med gæt på materialer, placering og deres holdninger. Inden det videre arbejde med egne skitser kunne begynde, lærte eleverne om designprocesser. Via designspiralen, som jeg selv tegnede, og designruten på plakat.  

Tirsdag formiddag var fokus på skitsering af eget hus. Med udgangspunkt i mandagens inspirationstur til Holbæk, og morgenens mange visuelle indtryk, skulle eleverne designe egne bygninger ud fra spørgsmålet: hvad er formålet med din bygning? Skitseringen foregik med blyanter og linealer. På trods af opfordringen om at bruge programmet SketchUp. (-hvilket er ret interessant, synes jeg) Mange lavede mange skitser, hvilket vi lagde op til. Mange var meget perfektionistiske. Og undervejs lavede vi, underviserne, benspænd for enkelte elever. Specielt de perfektionistiske, der hurtigt syntes de var færdige. Benspænd er en opgave, der får eleven ud over kanten. Tegn et hus du slet slet ikke kunne tænke dig at bo i f.eks. Det var svært!

Senere tirsdag udvalgte eleverne den endelige skitse. Resten af tirsdag, og hele onsdag arbejdede eleverne med at bygge modeller af deres bygning. Vi havde opstillet en lang række nye og genbrugelige materialer, de kunne vælge imellem. Fælles for alle, var en fast bund fra en massiv papæske. Fælles for alle var også, at de måtte tvinges ud til pause, fordi de var så optagede af deres arbejde.

Arbejdet med den endelige model.

Fredag

Skulle elever færdiggøre deres modeller og i ord på pc beskrive deres processer med overskrifterne: Formål og Proces.

Den refleksive opgave er en vigtig afslutning på den kreative proces. Eleverne tvinges til at vurdere hvad der gik godt, hvad der var en udfordring, og deres endelige resultat.

De endelige resultater bærer tydeligt præ af at eleverne har flettet mandagens historiske besøg i Holbæk, sammen med lige præcis dén arkitektur de selv kan lide. Om det er klasisk Bedre Byggeskik, eller moderne design. 

Eksempel på bygninger, desinget af valgholdet. Bemærk symmetri og appelsinvindue.

Afslutningvis blev alt, skitser, modeller og proces-beskrivelser udstillet på det lokale bibliotek, hvor en lille fernisering satte et godt punktum på en virkelig god og lærerig uge. Til stede var forældre, elever, undervisere og Museum Vestsjælland, der med store ord roste eleverne for deres helt igennem gode læreprocesser.

Kombination af to skitser. Et hus ala Bedre Byggeskik og en iglo.

En Starbucks Café er flyttet ind i et Bedre Byggeskik hus.

En meget detaljeorienteret elev har lavet et shoppingcenter, der har skiftet partier ud med glas, efter en bomeulykke havde ødelagt dele af centeret.

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.106 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.532 andre er allerede tilmeldt