Blog
0   2

Nu har jeg så læst tre sider… forsættelse fra sidst

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Både på denne blog samt på de omkringliggende blogge har det været diskuteret med bekymring, at stadig færre elever tør melde sig på banen i undervisningen. Ikke bare i kulturfagene, men generelt.

Et resumé

I sidste indlæg ( www.folkeskolen.dk/641903/jeg-ved-det-hele-jeg-har-laest-to-sider ) inddrog jeg dette citat fra en rapport fra HistorieLab:

Artiklen fortsætter under banneret

”…en del elever opfatter læremidlernes og lærernes beretninger om fortiden som autoritative, det vil sige, at de repræsenterer et faktisk historisk overblik og er sande gengivelser af, hvad og hvorfor noget skete. Tilsvarende forbinder mange elever primært historieundervisningen med det at kunne gengive historisk viden korrekt”. (s.8, se link nedenfor)

Bortset fra den manglende refleksion hos eleverne, som var omdrejningspunktet i sidste indlæg, peger problemstillingen også på elevernes statiske syn på kulturfagene. Her har vi for alvor en udfordring, for hvordan omskoler vi vores elever til at ændre syn på fagene? Det er jo al sin enkelthed og kompleksitet den klassiske skoleforståelse, der ligger til grund her: I skolen skal man svare rigtigt på spørgsmålene fra læreren.

Denne så udskældte tilgang til læring forsøger de fleste lærere nok at lægge bag sig, men det lader til, at eleverne har svært ved at slippe den. Det er dog også en kendsgerning, at man i de fleste fag stadig skal kunne svare rigtig på grundlæggende faglige spørgsmål, så elevernes opfattelse kommer i sagens natur fra den skole, de er vokset op med.

Skal vi helt ned i indskolingen eller måske mellemtrinet, for at ændre denne kultur? I forhold til kommentarer til forrige indlæg på Facebook, er jeg med på, at alle elever ikke skal sendes i gymnasiet. Det er dog mit indtryk, at man i kulturfagene på ungdomsuddannelserne generelt ikke fokuserer meget på paratviden, men snarere på analyser, kildekritik og historiebrug. Et arbejde, der selv sagt til stadighed kræver viden. Hvordan forbereder vi bedst vores store elever til dette skifte?

God weekend derude.

historielab.dk/til-undervisningen/udgivelser/kan-elever-arbejde-problemorienteret-kilder-historie/#wp_lightbox_prettyPhoto/1/


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.529 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.186 andre er allerede tilmeldt