Blog
0   3

Kombinationen af teori og praksis, men hvordan?

Abonner på nyt om Skolen og den åbne fremtid i dit personlige nyhedsbrev.


Det du lærer skal bruges til noget. Læring bliver ofte forstærket af, at den bliver sat i en sammenhæng, der er til at få øje på. Derfor kan det styrke læringen, når teori og praksis veksler mellem hinanden.

Men i mange tilfælde kan det være svært for os som underviser at finde nogle praktiske tilgange til undervisningen. Især, når stoffet er lidt tørt og teoretisk på forhånd. Her kommer så nogle af mine overvejelser:

Artiklen fortsætter under banneret

En tilgang kunne være, at når vi skal i gang med et emne eller forløb, at spørge sig selv, hvor kan dette være relevant i praksis? I matematik kan det være oplagt - Procentregning bruges f.eks. meget i økonomi og når vi handler. Hvorfor så ikke tage undervisningen ud af klasseværelset i den virkelige verden? Gå ud og jagte tilbud og lave beregningerne undervejs. Eller igangsætte nogle konkrete projekter, f.eks. på værkstedet, som eleverne skal lave budgetter og indhente tilbud på?

En anden tilgang kunne være at tænke i - hvordan bliver eleverne mest muligt involveret og får hands-on oplevelsen. I Dansk kan man prøve at tage genrekendskabet ud af klasseværelset. Man kunne f.eks. behandle survival-genren ved at sætte en ramme omkring forløbet ved at lave en overlevelsestur, som eleverne skal dokumentere.

Man kan også f.eks. behandle lyrik og poesi ved selv at skrive digte og sange, måske fremføre dem, eller udgive en digtsamling. Undervejs træner vi at analysere og fortolke hinandens digte og prøver kræfter med at skrve knækprosa, bogstavrim, krydsrim, osv.

Sidst, men ikke mindst kan man også vælge at få forløbet så jordnær som muligt. Dette kan f.eks. gøres ved hjælp af besøg og udflugter eller lave interviews med mennesker der ved noget om emnet. F.eks. at besøge en økologisk landmand, når vi skal lære om økologi.

Mulighederne er mange, men min egen erfaring er at man er nødt til at tænke lidt ud af boksen en gang imellem. Det kan være svært og kræver træning og erfaring. Til gengæld kan belønningen være stor i form af dybere læring og indsigt hos eleverne. Først og fremmest skal man turde at løsne sig fra de vante tankebaner, når vi laver vores undervisningsforløb.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.099 andre er allerede tilmeldt
Få mere specialpædagogik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for specialpædagogik?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

 

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.