Skolepolitik (Christiansborg)
0   10

Handicapformand til regeringen: Hæv også fagligheden for elever med handicap

Regeringen har i dag fremlagt et nyt folkeskoleudspil, som skal hæve kvaliteten af skoledagen og fagligheden. Det mål er formanden for Danske Handicaporganisationer enig i, men han efterlyser samtidig en ekstra indsats for børn med handicap.

Regeringen med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Merete Riisager (LA) i spidsen vil justere reformen af folkeskolen fra 2014 med syv punkter. Eleverne skal blandt andet have flere timer i særligt sprog, naturfag, praksisfaglighed og valgfag. Timerne skal findes ved at reducere den understøttende undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Samtidig skal en treårig læsekampagne reducere antallet af svage læsere ved at sætte fokus på læseundervisning og faglig læsning gennem hele skoleforløbet. Men der er også brug for at gøre en særlig indsats for elever med et handicap, mener Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer (DH).

"Et redskab til at hjælpe disse elever til bedre faglige resultater kan være, at man bruger tolærerordningerne i flere timer. En ekstra voksen i klassen med viden om handicap vil give bedre rammer og hæve fagligheden", siger han.

Færre med et handicap får en uddannelse

Thorkild Olesen peger på, at færre med handicap får en kompetencegivende uddannelse end tidligere. Fra 2012 til 2016 faldt andelen fra 74 til 66 procent, viser en rapport fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive.

"Det er meget alvorligt. Især fordi uddannelse er ekstra vigtig for jobchancen for unge med handicap. Vi skal tro på børn med handicap og sætte ind allerede i folkeskolen. Tolærerordninger og andre indsatser som udbredelse af handicapviden og bedre klagemuligheder for forældre kan vende udviklingen", siger Thorkild Olesen.Lærere mangler viden om elever med handicap

Lærere mangler viden om elever med handicap

I en inklusionsundersøgelse, som DH udgav i 2016, svarede 60 procent af 450 medvirkende forældrene til børn med handicap, at lærere og pædagoger mangler viden om deres børns handicap.

De mangler især viden om, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den bliver udbytterig og interessant for elever med funktionsnedsættelse. Det gælder ikke mindst ved gruppearbejde, undervisning på tværs af klasser, temauger og undervisning i større forsamlinger eller med højt støjniveau som for eksempel musik og hjemkundskab.

Disse metoder og fag er især en udfordring for elever med ADHD, autisme og andre psykiske eller kognitive handicap, fordi der ikke er den ro og struktur, der er essentiel for, at de kan få et fagligt udbytte af undervisningen.

Du kan læse rapporten fra Vive via dette link:

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.140 andre er allerede tilmeldt