Blog
0   15

Glade lærere findes

Abonner på nyt om Helge Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Folkeskolen er mere end nogensinde præget af en slingrekurs. Magtfulde organisationer, embedsmænd og politikere, som bestemmer skolens fremtid, taler igen om endnu en ny kurs, et paradigmeskift efter trængslerne med målstyringsvanviddet. Trods de stadige skift er der stadig lærere, der kan lide deres job.

I løbet af denne solrige sommer traf jeg til min store overraskelse mange nuværende og tidligere lærere, som var glade for jobbet som lærer.

På Frederiksdal var der konference for Danmarks Lærerforenings pensionister om folkeskolen og forholdet til politikere og organisationer i juni måned.  Spændende oplæg om magtspillet om folkeskolen og mange af de friske pensionister, jeg talte med, gav udtryk for, at de tænkte tilbage på deres lange lærerliv med glæde. Skolen i dag bygger på et solidt fundament af værdier, gentagelser og traditioner, som sidder i kroppen, og som ikke sådan bare kan udskiftes.

Derefter videre til ”Lærermødet” på Ryslinge Højskole i begyndelsen af juli arrangeret af Danmarks Lærerforening og Folkehøjskolernes Forening. Det er blevet en årlig tradition, at forskere, undervisere i folkeskolen og andre uddannelsesinstitutioner, repræsentanter fra højskolebevægelsen og Danmarks Lærerforening og andre kulturpersonligheder mødes til debat om dannelse i folkeskolen på et firedages ophold på Ryslinge højskole. Her var der især i år smil og høj stemning på grund af den nye vending i skoledebatten. Mødet var præget af gode foredrag og debatoplæg i et levende sprog, af fortællinger og samvær, samtale, drøftelse af eksistentielle spørgsmål og fællessang. Og der var vidunderligt få power points. Skriftet ”Formål og frihed. Fem pejlemærker for Fælles Mål i folkeskolen” var et af de centrale temaer.

Der var rig lejlighed til at få en sludder med mange lærere. De fleste var glade for deres job og havde forstået at sno sig i de evindelige omskiftelser pålagt ovenfra uden at miste lysten til at undervise i folkeskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Da jeg gik mig en tur i landsbyen Ryslinge i en pause, kom jeg i snak med en af de lokale handlende. Da jeg fortalte, at jeg deltog i et kursus på Ryslinge Højskole, spurgte hun: ”Hvad handler det om?”. Jeg svarede, at vi diskuterede folkeskolen. Det kunne vi lige så godt holde op med, mente hun. Lærerne og alle de andre kunne alligevel ikke blive enige om noget som helst. Og så kom et lille indlæg om folkeskolens elendighed. Jeg sagde, at emnet måske nok var lidt for stort til, at vi kunne diskutere det her og nu.

Men alligevel er reaktionen forståelig, og jeg burde have taget mig tid til en dialog. Men jeg blev paf. For jeg kan alle de rigtige ord om dannelse, undervisning, evaluering osv., men i denne situation fandt jeg ikke frem til det sprog, der var nødvendigt for at etablere en meningsfuld dialog.

Den lokale handlende har jo ret i sin kritik. I 2013 tromler man en folkeskolereform ned over folkeskolen, forringer lærernes arbejdsvilkår, fremstiller dem som latterlige og forkælede kværulanter. Målstyringsprofeter kværner det glade budskab om mål, synlig læring og kompetencer ned over læreuddannelsen og skolerne.

Og nu få år efter er der travlt ved håndvasken. Det fungerede ikke at bruge New Public Managementmetoder på levende, lærende mennesker og at arbejde stik imod den danske skoletradition. Målstyringsvanviddet gik amok. Milliarder af kroner er smidt ned i et stort sort hul, som undervisningsministeren så malende har udtrykt det. Både på statsligt og kommunalt niveau vender alle rundt på en tallerken.

Svælget mellem på den ene side finansministeriets og OECD`s krav om harmonisering og økonomisk effektivisering og forskeres skiftende råd til den inkompetente folkeskole og på den anden side folkeskolens virkelighed bliver stadig større.

Lad os håbe på en bedre dialog mellem folkeskolens praktikere og didaktiske og økonomiske eksperter på de bonede gulve, og lad os holde fast i en bred folkelig, demokratisk debat om skolen.  Vi må håbe, at der stadig er plads til mange glade lærere i folkeskolen. Folkeskolen er for vigtigt et anliggender til, at man kan overlade det til forskere, embedsmænd og politikere.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.422 andre er allerede tilmeldt