Anmeldelse

Tid til at skrive

Skrivning med social dimension

Lækkert skrivedidaktisk materiale med stram stilladsering og masser af variation.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet "Tid til at skrive A" er rettet mod 3. og 4. klasse og består af forskellige skriveøvelser. Det er organiseret efter en god, overskuelig indholdsfortegnelse med forskellige emner: fagtekst om et dyr, feriebrev, beskrivelse, reklame, stedsagn, portræt og anmeldelse.

Fakta:

Titel: Tid til at skrive

Forfatter: Lena Bülow-Olsen, Susanne Kjær Harms, Vibeke Skaarup

Pris: 142

Sider: 56

Type: A

Forlag: Alinea

Pris: 56

Sider: 142

Type: B

Eleverne guides i, hvordan opgaverne skal løses efter en bestemt måde: læse – studere – få ideer – skrive. Alle skriveopgaverne indledes med en modeltekst, som eleverne efterfølgende skal efterligne. De skal forholde sig til, om teksten er berettende, refererende eller overbevisende, og dykke ned i det sproglige, for eksempel værdiladede ord, fagord og verbernes tider.

Punkterne til idefasen er inspirerende og struktureret således, at de kan følges punkt for punkt. Selve skrivefasen er procesorienteret, idet der både skal skrives et udkast, modtages feedback, skrives færdigt og tjekkes efter for fejl.

Hæftet introducerer til fem skrivemåder: argumenterende, informerende, fortællende, berettende og instruerende. Disse skrivemåder præsenteres visuelt overskueligt og meget tydeligt i et farvebånd, hvor hver skrivemåde er præsenteret i opslaget.

"Tid til at skrive A" er et skrivedidaktisk materiale, der er visuelt lækkert og samtidig enkelt og med god luft på siderne, der gør opgaverne tilgængelige med læsetips, ideer og tjeklister i farvede bokse og bobler. Indholdet er i øjenhøjde, for eksempel et interview med argumenter, hvor børn fra en skole er interviewet. Eleverne lærer i dette afsnit en enkel argumentationsmodel med forslag til ord, der kan bruges. Hæftet understøtter skrivearbejdet fra ide til færdig tekst i en stilladseret og systematisk skriveundervisning. Her er skrivningen en formålsstyret handling organiseret med individuel tid, par- og gruppearbejde og klasseundervisning med en god vekselvirkning af skriftlighed og mundtlighed. Eleverne skal ud over at skrive også læse deres tekster op. Læreren er i denne proces styrende og skal undervise i stoffet. Lærervejledningen findes bag i hæftet med processen overskueligt sat ind i et skema, som er lige til at gå til i tråd med introduktionen til eleverne i starten.

"Tid til at skrive B" til 5. og 6. klasse er opbygget på samme måde som den til de foregående klassetrin. Eleverne kommer via stram stilladsering igennem forskellige skriveforløb designet ud fra de fem skrivemåder: debatindlæg, folkeeventyr, opskrift, fagtekst, dagbog, læserbrev, beskrivelse, vejledning, kortprosa, vægavis og anmeldelse.

Eleverne introduceres til arbejdsprocessen via et skema med fire faser: læse, studere, få ideer og skrive i hæftes første opslag. De fem skrivemåder: at informere, argumentere, berette, fortælle og instruere defineres og er bragt sammen med en modeltekst. Opgaverne er vedkommende for målgruppen, for eksempel debatindlægget, hvor eleverne selv skal reflektere over, hvilke problemer i verden de selv synes er vigtige at gøre noget ved. Modelteksten er i øvrigt her en elevtekst. Valget af netop en elevtekst bringer ambitionerne ned på et niveau, hvor kompleksiteten er reduceret til et overkommeligt leje.

Eleverne guides gennem teksternes dele med rig inspiration til ord, der kan bruges. Der nuanceres i forhold til, hvorvidt argumenter kan tale til både følelser og fornuft. Man kan måske diskutere ordet "skriveordre", som hver skriveopgave indledes med, da ordet ordre kan have en lidt negativ klang. Derimod fungerer "skriverammen" som en skematisk og overskuelig måde at strukturere teksten på godt, hvad enten den læses eller skrives.

En af styrkerne ved materialet ligger i variationen af individuelt arbejde, par- og gruppearbejde og klasseundervisning. Eleverne skal ikke blot skrive, men også forholde sig dybtgående til modelteksterne og desuden læse deres tekster op, hvilket bidrager til tekstarbejde både skriftligt og mundtligt og inddrager feedbackprocesser, hvorved læringen får en social dimension.