Blog
1   8

Lad din hjerne vokse

Abonner på nyt om Maria Grove Christensen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Når vi møder noget i undervisningen, som er svært og udfordrer os, så vokser vores hjerne og der skabes nye forbindelser. Men hvordan får vi eleverne til at tage imod denne udviklingsmulighed med begejstring frem for frygt for at fejle?

Alle kan lære matematik

Dette indlæg fortsætter inspirationen fra Jo Boaler fra sidste indlæg. Noget af det Jo Boaler nemlig slår fast igen og igen er, at alle kan lære matematik. Med referencer til tidens hjerneforskning forklarer hun, hvordan der ingen udvikling sker i hjernen, så længe den beskæftiger sig med noget, man allerede kan i forvejen. I stedet er det netop, når man udfordres og fejler, at hjernen vokser.

Vil du tillade din hjerne at vokse?

I sidste uge var jeg gæstelærer i et par udskolingsklasser på min skole. Vi vendte matematikken på hovedet og i stedet for at interessere os for resultatet af en opgave, så forsøgte vi, at åbne op for dialog og refleksion over elevernes valg af strategier i opgaveløsningen. Mens eleverne var i gang med at overveje egen vej frem til et resultat, så ser jeg en dreng, som uden overhovedet at forsøge sig med opgaven, er ved at folde sit svarark til en papirsflyver. Jeg spørger ham, om det er fordi han synes opgaven er for svær eller for kedelig? I et forsøg på at være kæk svarer han, at det er hans strategi - at sende en papirsflyver ud i klassen, så en kammerat kan sende den tilbage med et svar på opgaven. Inspireret af Jo Boaler forklarer jeg ham kort, hvordan vores hjerne vokser, når vi kæmper med at finde vej i en svær opgave og så spørger jeg ham, om han vil tillade sin hjerne at vokse eller blot bruge tiden på at lave papirflyvere? Med ét dropper han sin facade og svare opgivende, at han slet ikke ved hvordan man gør. Jeg sætter mig ned og guider ham i gang via nogle spørgsmål og inden længe er han godt i gang med at prøve sig frem. Da vi kort efter tager en fælles snak på klassen om deres udfordringer og forskellige forslag, så melder han sig hurtigt til at komme op til tavlen og fortælle om hans løsningsforslag.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi kan gøre en forskel

Jeg tænker, at det må være vores fornemmeste opgave som matematiklærere, at få eleverne til tro på, at alle kan lære matematik og at udvikling netop sker, når vi udfordres og fejler. Jeg ved godt at usikkerhed, testfiksering og præstationsræs er en kæmpe udfordring i denne kamp, men vi er stadig herre over vores eget klasserum. Jeg tror på, at vi kan gøre en stor forskel gennem måden, som vi arbejder med matematik i timerne, hvad vi sætter fokus på og hvilket sprog vi bruger i og om vores undervisning.

 

Lad os gøre dette til en vigtig del af matematik-revolutionen. At skabe en stemning i klasseværelset, hvor eleverne tillader deres hjerne at vokse, hvor vi øver os sammen, begejstres over fejl og tror på, at alle kan lære matematik!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.687 andre er allerede tilmeldt