Blog
0   97

Min manglende tid rammer nye lærere

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Efter sommerferien har vi, som så mange år før, budt velkommen til nye kollegaer. Nogle af dem har mange år på bagen, mens andre sidder på et lærerværelse for første gang med ansvaret for egne klasser. Som erfaren lærer vil jeg gerne dele ud af mine erfaringer, men her spiller manglende forberedelsestid ind som en væsentlig faktor.

Foto: Pixabay.com/google

 

Én af mine nye kollegaer er ikke uddannet i dansk til udskolingen men i stedet til indskolingen. Ikke desto mindre er hun ansat til at undervise en 8. klasse i dansk.

Jeg er vild med hendes drive, gå-på-mod, spørgsmålene – både de undrende omkring skolens prioriteringer og om alt det faglige, som aldrig er afprøvet før..... og hvor vil jeg ønske, at jeg har oceaner af tid til at sætte mig ned og fortælle, hvad der fungerer for mig, hvilke erfaringer jeg har gjort mig, og hvilke prioriteter jeg valgte, da jeg var ny lærer.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Hvordan skal undervisningen tilrettelægges?

For det, jeg kan mærke hun mangler, er ikke en årsplan eller bestilling af materialer. Det handler om, hvordan der undervises i de enkelte tekster, hvilke fagbegreber eleverne skal lære og hvordan disse bliver implementeret i en varieret undervisning. For hvor finder man som ny udskolingslærer lige det?

Der er rigtig mange fagportaler med gode opgaver, som eleverne skal løse, men den form for mentorordning, som er så fantastisk effektiv, den er seriøst udfordret på tid disse år.

Der er så megen viden omkring eksempelvis udskoling, som ikke står nedskrevet nogle steder – da den ganske enkelt er for omfangsrig.

 

Mentorordningen er vigtig

Derfor er mentorordningen så befordrende for nye kollegaer, som har gavn af at følge forberedelse, udførelse og evaluering i det pædagogiske og faglige felt.

Udfordringen for mig er tiden til ’alle de løse spørgsmål’, som ofte bliver stillet især i pauserne, hvor jeg er til rådighed. Dem som opstår spontant og ikke nødvendigvis i en planlagt mentor-samtale.

Jeg vil gerne dele ud, men hvor finder jeg tiden til det?

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.179 andre er allerede tilmeldt