Blog
0   4

Ny lærer: Forældresamarbejde til gavn for børn.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Dette indlæg er skrevet fra forældrestolen. Og lidt fra lærerstolen. Det handler om, hvordan der kan dannes grundlag for et godt, langvarigt forældresamarbejde mellem forældre og lærer og forældrene imellem. Til gavn for børnene

Når jeg gennem årene har talt med praktikanter, er der et særligt område, der ligger dem meget på sinde: Forældresamarbejdet. Nogle indtager en tilnærmelsesvis Kjeld-fra- Olsenbanden- positur og spørger ængsteligt: ”Er det farligt??” De studerende har tydeligvis hørt historier om pittbull-forældre, der går efter struben, og først slipper, når det knaser eller forældre, der ringer kl. 22:40 for at spørge om ikke morgendagens skovtur bør aflyses, når der nu er ekstraordinært mange flåter i skoven? Flåten er jo Danmarks farligste dyr.

Fra mit privilegerede sæde som forældre til et indskolingsbarn, har jeg oplevet, hvordan der i mit barns klasse fra starten blev lagt ud med at danne gode relationer mellem os forældre. Vi blev sendt i festudvalg, vi fik ansvaret fra legegrupper og spisegrupper. Det har båret frugt. Det har været med til at danne en rigtig god klasse på flere områder.

Artiklen fortsætter under banneret

Udsigten til kalendernedsmeltning.

Det er imidlertid også almindelig kendt, at mange forældre finder de mange klassearrangementer en kende overvældende, og får tendenser til et mindre sammenbrud, når arbejde, træning, yoga og madgruppe med Sarah, Lucas, Malthe og vist nok også Louise- Marie, hvis mor man endnu ikke har hørt fra, fordi hun aldrig går på Intra, skal gå op i en højere enhed.

Det må i store træk være forældrenes sag. Gevinsten for dig som lærer kan være, at et godt forældresammenhold på papiret kan være med til at skabe en gladere klasse, fordi forældrene i almindelighed kommer godt ud af det indbyrdes. De bedste klasser, jeg har haft, har været kendetegnet ved netop et godt forældresammenhold. Jeg ved ikke, om der findes emperi på området, men sammenhængen er nærliggende.

Dette er selvfølgelig atter et scenarie fra den perfekte verden uden knaster formuleret i et relativt kort blogindlæg. Ræsonnementet beror på, at legegrupper, madgrupper m.m. skaber et bredt kammeratskab i klassen på tværs af køn og faglige forudsætninger, og det er springbrættet til glade børn, der nøjagtig som i sidste uge lærer bedst.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.563 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.252 andre er allerede tilmeldt