Debat

Inklusion & Mistrivsel

Sandheden om folkeskolereformen 2012 opfundet af Christine Antorini, er slet ikke gået op for danskerne endnu. Så meget desto vigtigere er det, at dem, der kender skolen indefra, insisterer på at udbrede kendskabet til virkeligheden, uanset hvor kompleks den måtte være.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Antorinis optik er det mindre væsentligt, om lærerne har kompetence på specialområdet. Bemandingen skal nemlig klares internt af skolerne. 14 pct af lærerstillingerne i folkeskolen blev indirekte fjernet af denne reform og samtidig udvidede hun elevernes timetal med 36 pct. Hendes analogi syntes ligeså fraværende som Thyra Franks kostvejleder, og nu vi ser desværre konsekvensen, af den manglende sammenhæng mellem krav og ressourcer til folkeskolen. 

Der blev råbt vagt i gevær fra alle faggrupper. Lærerne, pædagogerne, psykiatrien....Ja dem alle....Hver og en skar de det ud i pap for den daværende undervisningsminister. Desværre var  Antorini udenfor rækkevidde i både kommunikation og fornuft, og fra den politiske top vedtog man reformen ind over hovedet på disse fagpersoner uden, at vise den mindste interesse for, at rådgive sig med dem.

Det skulle blive spændene at se, med hvilke redskaber og hvordan Antorini ville klæde lærerne på. De nye specialklasser kunne eks.vis bestå af 10 diagnose drenge med ADHD, autisme, OCD. Et undervisningsmiljø der ikke behøver nogen dybere analyse. Forskere og specialister verden over har i årevis frarådet netop DEN type klassemiljø, hvor diagnoser samles i en og samme klasse. Bl.a Russell Barkley (førende ADHD ekspert, som psykiatrien læner sig op ad) har været ude med udtalelser om dette.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Siden inklusionsloven blev vedtaget i 2012, er antallet af ekskluderede børn eksploderet. En ny undersøgelse viser, at hver tredje af de børn med autisme, som man med loven forsøgte at inkludere, ikke går i skole mere. Specialklasserne er som forudset endt med, at blive en skraldespand for de børn, der ikke har kunnet klare sig, eller trives i en almindelig klasse. Børnelæger udskriver  lægeerklæringer, så børn kan blive fritaget fra skolegang. I dag lyder meldingerne, at det er de lange skoledage, som især de yngste børn bukker under for. Det er et dokumenteret faktum, at børn bliver syge af Antorinis folkeskolereform - Et bekymrende fænomen, som vi kalder skolevægring. I løbet af de seneste år er skolevægring blevet en problemstilling, som fylder mere og mere i de danske kommuner.

Der er rigeligt med dokumentation for efterveernes påstande :

I juni 2017 udkom rapporten “Portræt af elever med særlige behov” Det er en 80 siders forskningsrapport med systematisk undersøgelser og parametre indenfor alle trivslens regler. Man har fulgt udviklingen i 13 kommuner fra 2015 over tre skoleår. Den omfatter 240 skoler, 70.000 elever  (ca 10% af eleverne i den danske folkeskole) + 10.000 fagprofessionelle. Resultatet af undersøgelserne viser, at elever med støtte ifht. elever uden støtte, trives markant dårligere både socialt og fagligt. De har meget lavere tilpasning til skolens normer, selvkontrol, motivation og arbejdsindsats. Men især på de skolefaglige præstationer, ses her tydelige niveauforskelle - Alt sammen noget de fagprofessionelle advarede om, ville blive konsekvensen af reformen. Vi kan derfor konkluderer, at inklusionsloven fra 2012 har haft den modsatte effekt - Børn ekskluderes reelt af denne lov.

Den politiske lovændring af folkeskolen i 2012 har gjort til, at historiens største oprydningsarbejde nu ligger og flyder og det er livsnødvendigt for vores samfund fremadrettet, at denne reform, bliver trukket tilbage - Der lurer en grum katastrofe i horisonten, og den synes uoverskuelig.

https://www.dropbox.com/s/erza83loaq3cxt3/elever%20med%20s%C3%A6rlige%20behov.%20pdf.pdf?dl=0