"Hvis man fra folketingets side ikke er villig til at medvirke til en hensigtsmæssig vej til de mål, vi deler med hinanden, så må man også stå på mål for at der så i nogle kommuner og på nogle skoler fortsat vil være et meget, meget stort træk på efteruddannelseskontoen og vikarkontoen" siger formand for KL's børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen

KL til regeringen: Færre vikarer kræver lavere mål for lærernes kompetencer

Et flertal i Folketinget er imod at slække på kravet om fuld kompetencedækning af lærerne i 2020. Men det har regeringen lovet KL i økonomiaftalen, og hvis det ikke sker, vil det betyde flere vikarer i skolen. "Så vi holder fast i, at vi har en aftale med regeringen", siger KL.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen.dk spurgte før sommerferien forligskredsens partier, om de mener, at man skal sænke kravet om, at 95 procent af lektionerne i skolen skal undervises af en lærer med undervisningskompetence. Svaret var nej både fra S og SF. Og i Altinget i dag, siger Venstres Anni Mathiesen og DF's Alex Ahrendtsen også nej til at slække på ambitionerne. Men KL holder på sit.

Forligspartier siger nej til at slække på målsætning om fuld kompetencedækning

"Vi må bare fra KL's side konstatere, at vi i økonomiaftalen med regeringen har aftalt at se på den målsætning. Er det administrativt og økonomisk en rationel måde at arbejde på den måde, vi gør nu, hvor det skal gå så hurtigt som muligt frem mod 2020 med de konsekvenser det har for blandt andet vikardækningen? Den aftale vi har med regeringen bliver jo ikke ændret af, at nogle politikere vælger at udtale sig til nogle aviser", siger formand for KL's børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen.

Han noterer sig også, at socialdemokraterne overvejer, om man kan give kommunerne mere tid.  

"Vi er jo alle sammen enige om, at der skal være fagligt kvalificerede lærere til stede i klasseværelset. Nu skal vi bare have tingene planlagt og gennemført, så vi ikke for at opnå ét formål skader et andet. Og så har ministeren selvfølgelig en opgave i at holde sammen på forligskredsen i en hensigtsmæssig håndtering af folkeskolens udfordringer, herunder den, at vi gerne vil have flere lærere med kvalifikationer, svarende til linjefagskompetence, og at vi gerne vil have en folkeskole, hvor det i langt højere grad end i dag er den lærer, som børene kender med de rette kvalifikationer, som er i klasserummet".

Så må regeringen stå på mål for flere vikarer

Thomas Gyldal forventer altså en justering, men er bestemt åben for en dialog, der kan gøre ham klogere, eller hvis regeringen har andet at bringe ind i forhandlingerne. Men han understreger også, at hvis man ikke justerer på målet, vil det betyde vikarer.

"Hvis man fra folketingets side ikke er villig til at medvirke til en hensigtsmæssig vej til de mål, vi deler med hinanden, så må man også stå på mål for at der i nogle kommuner og på nogle skoler fortsat vil være et meget, meget stort træk på efteruddannelseskontoen og dermed også et meget stort træk på vikarkontoen og dermed også en oplevelse af for nogle forældre, at nogle børn vil have mere vikar, end man som forælder synes er rart".

Thomas Gyldal besøgte sammen med skoleledernes formand Claus Hjortdal og DLf's formand Anders Bondo Arenaskolen i forrige uge. Han fremhæver den som et godt eksempl på, hvordan man kan nedbringe vikarforbruges ved hjælp af fleksible skemaer.

Fleksible skemaer kan reducere brugen af vikarer

"Jeg tror, man kan gøre mange ting, som hver især har en lille effekt, men samlet set kan det have en positiv indflydelse. Vi tror på, at mere hensigtsmæssig planlægning - så alt planlagt fravær er regnet ind fra starten, gør en forskel. Et andet bud er at arbejde målrettet med sygefraværet - særligt det langvarige. Sygefraværet blev alt for højt efter 2013. Det er der blevet arbejdet på og nu har vi heldigvis de seneste år set et faldende sygefravær. Det må være op til den enkelte kommune at finde de løsninger, der er bedst. Men vi indsamler gerne gode eksempler, som kan spredes ud til gavn for skoler, lærere og elever".

Powered by Labrador CMS