Lærerne har også ret til pauser

KL-formand Anker Boye anbefaler, at kommunerne går i gang med drøftelser med lærerkredsene

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pauser i skoletiden er ikke kun noget, elever har krav på. Lærerne har også brug for tid, dels til at gøre klar til næste undervisningstime og komme fra det ene klasselokale til det andet, dels til at hvile ører og stemme et øjeblik og få spist deres frokost. Det erkender formanden for Kommunernes Landsforening (KL), borgmester Anker Boye, i referatet fra det møde, Danmarks Lærerforenings formand Anni Herfort for nylig krævede og fik med ham og med formanden for KL's løn- og personaleudvalg, borgmester Ole Andersen.

Frikvartererne har hidtil været en ret, eleverne havde, mens tiden for lærerne var en del af F-tiden, forberedelsestiden. Lærerne har så brugt elevernes pauser såvel til forberedelse og gårdvagter som til at spise frokost, drikke kaffe og snakke såvel privat som fagligt med kollegerne. I KL-pjecen 'Tag stilling', som for nylig blev sendt ud til landets kommunalpolitikere, nævnes muligheden for, at lærerne kan holde møder og gennemføre andre aktiviteter i forbindelse med undervisningen, mens eleverne holder pause, hvis man tilrettelægger undervisningen med en meget lang pause midt på dagen. Det var en af de KL-udmeldinger, som fik Anni Herfort til at forlange et møde med sin modpart fra forårets forhandlinger, hvor man netop var blevet enige om, at der ikke lå nogen hensigt om at reducere i frikvartererne. Skolerne kan stadig ændre i opbygningen af børnenes dag, men nu fremgår det af referatet fra mødet, som fandt sted den 25. oktober, at man skal tage hensyn til, at 'pauserne også skal tilgodese et rekreativt formål for lærerne, herunder at der gives dem tid til at indtage deres frokost'.

Anker Boye har også sammen med Anni Herfort skrevet under på en anbefaling af, at kommuner og kredse snarest tager fat på at tilrettelægge de drøftelser af den pædagogiske målsætning i kommunerne, som den lokale udmøntning af arbejdstidsaftalen skal tage udgangspunkt i. Men der står dog, at det blandt andet skal ske under hensyn til de rammer, kommunalbestyrelsen har fastlagt - og som bekendt har nogle kommunalbestyrelser allerede i deres budget for næste år fastslået, at udmøntningen af arbejdstidsaftalen skal give flere undervisningstimer per lærer, og endnu en gang er det i referatet fra mødet blevet fastslået, at overenskomsten ikke i sig selv giver besparelser, men at man i sin udmøntning af den kan prioritere, hvilke opgaver der skal udføres.