Blog
0   3

Er H.C. Andersen litteratur eller historie?

Abonner på nyt om Falihos i dit personlige nyhedsbrev.


Alt afhænger af øjnene der ser. Det må være svaret på spørgsmålet i overskriften. I diskussionen for tværfaglighed er det ofte et argument, at virkeligheden ikke er inddelt i fag, så derfor skal skolen heller ikke være det. Men fag kan lære os, at vi altid kun oplyser en del af virkeligheden – det er H.C. Andersen et eksempel på.

Jeg har altid sat pris på at arbejde med undervisning og læring fra forskellige pædagogiske og organisatoriske vikler. Det beriger mit perspektiv på det jeg laver og forhåbentlig også det produkt jeg i sidste ende leverer til eleverne. Et af de steder jeg pt er engageret, er i en ressourcegruppe ved Odense Bys Museer. En ressourcegruppe om H.C. Andersen i undervisningen. En af de diskussioner der naturligt opstår i den sammenhæng er – hvilken undervisning? Matematik vil de fleste nok udelukke på forhånd, men er det fælles mål for dansk eller historie, der skal arbejdes med? Begge kunne man argumentere, men ikke nødvendigvis.

Forløbet, der retter sig mod 5.klasseselever afvikles i Den Fynske Landsby, men til trods for denne lokation er der tale om et forløb, hvor eleverne skal lære at bruge nogle af de elementer som gjorde H.C. Andersen verdensberømt – det underspillede, leg med fortællerposition og personificering/leg med perspektiv – altså et forløb rettet mod danskfaget.

Artiklen fortsætter under banneret

Den historiske ramme spiller en ikke uvæsentlig rolle idet forløbet indledes med ordene ”Den fynske landsby en smuk og meget levende kulisse…” – altså et historisk scenarie. Men når man i min optik gør det rigtige ved ikke at forcere historiefaget ind i et kort og komprimeret forløbet som dette, handler det blandt andet om tydeligt at kunne kommunikere, hvor eleverne skal rette opmærksomheden hen. Er det kulissen i form af det historiske scenarie, der blev til som et aktiveringsprojekt under anden verdenskrig eller er det en kulisse, hvor man frit kan fabulere og give pengegrise eller stoppenåle liv ? Skal man gå kildekritisk til værks og undersøge om H.C. Andersen i virkeligheden kan have være i Den Fynske Landsby eller skal man lade sig inspirere til at fabulere frit? Begge dele selvfølgelig, men ikke på samme tid.

Historie er der alle steder. Og H.C. Andersen hører selvfølgelig både til i dansk og historie. Til trods for det, er der en dannelsesmæssig pointe i at vise, hvordan forskellige fag bidrager med forskellige optikker på virkeligheden. På den måde er der også en mulighed for, at vores elever ikke kommer til at opleve sit eget perspektiv som det eneste, fordi de har oplevet at flere perspektiver giver et mere nuanceret billede af verden.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.532 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.175 andre er allerede tilmeldt