Blog
3   29

Skal vi starte en revolution?

Abonner på nyt om Maria Grove Christensen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Implementering af teori i praksis sker ikke af sig selv og derfor er det på tide, at vi hjælper hinanden med at gøre noget ved det.

Når teori møder virkeligheden

I disse dage starter mange nye forventningsfulde matematiklærere deres lærergerning og al den teori, de har terpet de sidste fire år, møder nu for alvor praksis. En praksis hvor relationsarbejde, motivation, diagnoser, samarbejde, tidspres, konfliktløsning og meget mere pludselig kæmper om pladsen med fag-fagligheden. Samtidig vil de nok opleve, at matematikfaget ude i den virkelige verden endnu ikke helt står mål med de mange flotte beskrivelser i teoribøgerne.

I “Matematik for lærerstuderende - Delta - Fagdidaktik”  af Jesper Skott m.fl. står det beskrevet hvordan skolematematikken er reformeret idet et ensidigt fokus på fagets produkter, er ændret til en øget vægtning at fagets processer og kompetencer. Læser man Fælles Mål for matematik, er der heldigvis heller ingen tvivl om, at denne matematikdidaktiske tænkning har haft stor betydning for de centrale bestemmelser for vores fag her i Danmark, men det er min oplevelse, at der stadig er lang vej endnu i forhold til en egentlig reform af matematikundervisningen i praksis.

Tag del i revolutionen

Artiklen fortsætter under banneret

Stanford professor, Jo Boaler, har de sidste par år gjort det til hendes mission at transformere matematikundervisningen internationalt og hun opfordrer alle til at tage del i revolutionen med at åbne matematikken op i undervisningen. Hun siger at alle kan lære matematik og at ægte matematik er visuel, kreativ, spændende og tilgængelig.

Vil du være med til at starte vores egen revolution af matematikundervisningen her i lille Danmark? Et nyt skoleår står for døren og de faglige ambitioner syder, men hvis det var nemt - så var det allerede gjort! Vi får brug for at hjælpe hinanden med at holde fokus, opmuntre hinanden gennem vidensdeling og støtte hinanden i, at tidens testfiksering ikke får lov til at definere hverken vores fag eller faglige ambitioner.

Hvem vil være med? Hvis der er stemning for det, så vil jeg på denne blog løbende tage relevante emner op, men jeg får brug for jeres hjælp. Det er ligemeget om du er nyuddannet med masser af ny viden, garvet lærer med masser af erfaring eller teoretiker med vigtig viden - bare du har lyst til at være med. Følg bloggen, kom med forslag og relevante indspark og brug den også som jeres forum for debat, vidensdeling og fælles udvikling.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.991 andre er allerede tilmeldt