Debat

Brobygning til den gode skolestart

Nogle gange er der bare noget, der er så godt, at man har lyst til at dele det med resten af verden. I Næstved bliver vi ofte begejstrede og inspirerede, når vi hører om gode projekter rundt om i landet, og derfor vil vi også meget gerne fortælle om et stort samarbejdsprojekt hos os, der bygger bro på flere niveauer i overgangen mellem børnehave og skole. Vi håber, det kan være til inspiration.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af: Børnehaveleder Jette Alstrup, SFO-leder Tina Renneberg, SFO-leder Daniel Lillerøi, Pædagogisk konsulent Eydna Gudmundsson, Leder af Rønnebæksholm Dina Vester Feilberg og Kunstformidler Maria Wolder.

Det er vigtigt at komme godt fra start og entréen ind i livet som skolebarn er begyndelsen på en helt særlig epoke i et børneliv. For de fleste børn startede overgangen allerede i april måned, da de vinkede farvel til børnehaven og sagde goddag til nye voksne, nye kammarater og nye forventninger i SFO’ernes førskoleordninger. Her i Næstved har vi ca. 700 nye skolebørn, der i disse dage indtager 0. klasserne, og ud over madpakker og penalhuse har de også et helt særligt brobygningsforløb med i bagagen.

Kunst, musik og fortællinger

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Siden januar har alle nye skolebørn i Næstved været igennem Brobygningsforløbet ”Fortællinger i bevægelse”, hvor de først med deres børnehave og siden med SFO'en har været på kunsthallen Rønnebæksholm for at skabe eventyrlige og kreative fortællinger, skyggebilleder og lydskulp-turer.  Projektets mål er at give alle de nye skolebørn en sammenhængende og lærerig overgang fra børnehave til skole med fortællinger, musik og kunst som rammesættende greb. De metoder, materialer og ideer, barnet møder i forløbet med børnehaven, genfindes i forløbet med førskolen. Det fælles læringssyn skaber dermed sammenhæng mellem arbejdet i dagtilbud og skole – både for børn og voksne.

Fælles sprog

70 institutionsledere og ca. 130 pædagoger fra børnehaver og SFO’er var som optakt til projektet på seminar. Vi har satset på, at lederne er velinformerede om projektet, så de kan bakke op om og sikre projektets prioritering og gennemførelse i den enkelte institution og SFO. Og pædagogerne er blevet rustet til at arbejde med de æstetiske læringsprocesser, improvisations-teknikker og musikalske øvelser, der er omdrejningspunktet i forløbet, så de kan arbejde videre med metoderne og skabe sammenhæng. Børnene møder derfor voksne i både børnehaven, SFO’en og på Rønnebæksholm med en fælles forståelse for tilgang og metoder. Der finder så tydeligt brobygning sted, når børnene har været på Rønnebæksholm med deres børnehave og vender tilbage med SFO’ens nye kammerater og nye voksne, og finder ud af de andre kender det hele, selvom de ikke har været der sammen. Brobygningen finder sted, når de tager deres forældre og bedsteforældre med, er værter og viser rundt til fernisering af de fortællinger, skyggebilleder og lydskulpturer, de har lavet i forløbet. Der finder også brobygning sted, når børnene møder pædagoger i både børnehaven og SFO’en, der har fælles sprog, tilgang og metoder.

Tværfagligt samarbejde

Projektet er nu et samarbejde mellem to kommunale centre; Center for dagtilbud og skole og Center for Kultur og Borgerservice, og det er netop samarbejdet mellem forskellige fagområder, der giver projektet sin styrke. De første frø blev sået allerede tilbage i 2016, da børnehavepædagogerne i Næstveds Distrikt Øst ønskede sig at blive endnu bedre til at arbejde kreativt med børnene. De kontaktede Rønnebæksholm og forløbet ”Eventyrlige fortællinger” blev udviklet og afviklet med så stor succes, at de resterende tre distrikter meldte sig på banen. De ville også være med, og med sit fokus på relationer, identitet og historiefortællingen blev det tydeligt, at forløbet havde et stort   brobygningspotentiale.  Projektet blev videreudviklet til at binde overgangen fra børnehave til skole sammen med æstetiske læringsprocesser som gennemgående greb. Med sin forankring på Rønnebæksholm er det vores mål, at projektet skal inspirere til at kunst, fortællinger og musik bliver en integreret del af børnenes legende og lærerige hverdag.

Godt på vej

Nu er 700 nysgerrige børn vandret ind i skolerne i Næstved. Der er meget at lære, og der venter mange oplevelser forude. Vi håber, de vil tage imod alt det nye med åben pande og lade fantasi og kreativitet blive ved med at være redskaber, de tør bruge, og til næste år byder vi alle årgang 2013 børnene indenfor til endnu et år med ”Fortællinger i bevægelse”.

Powered by Labrador CMS