Blog
5   5

Hvorfor temabaseret undervisning kan give god mening for at forstå verden

Abonner på nyt om Skolen og den åbne fremtid i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Med dette indlæg vil jeg nok støde nogen på deres faglige stolthed, men jeg vil alligevel kort argumentere for, hvorfor temabaseret undervisning kan være meningsfyldt.

Når man ser på læringsmålene for de forskellige fag og sammenligner dem, så vil man hurtigt lægge mærke til at de ofte har noget til fælles. De peger nemlig i retning af, at den læring som eleverne får skal lede hen imod nogle kernekompetencer.

Disse er er at iagttage, forstå, forholde sig til og agere i vores verden og vores omgivelser. Ja, dette er også tilfældet i faget Dansk, når vi nu lægger så meget vægt på at eleverne gerne skulle have genrekendskab og tilegne sig færdigheder i kritisk analyse af litterære værker. Det er jo godt. Jeg mener også at læringsmålene i de enkelte fag for det meste beskriver vigtige og nyttige kompetencer.

Artiklen fortsætter under banneret

Svagheden i fagopdelt undervisning

Men desværre har den strengt fagopdelte undervisning en stor svaghed. Nemlig at det er sværere for eleverne at få øjnene op for sammenhængene, fordi verden jo er kompleks. Det er jo trods alt de efterfølgende generationer, som skal overtage verdenen efter os, går jeg ud fra. Hvordan kan vi f.eks. behandle et spørgsmål om klimaforandringer uden også at tale om ressourceforbrug (geografi/naturfag), samfundsmæssige konsekvenser og og de politiske tiltag der må følge med for at imødegå tendenserne (samfundsfag), hvordan vi er kommet til dertil at klimaet går amok og hvad vi både hver især men også fælles kan gøre ved det (historie). Verden og naturen er nemlig ikke nødvendigvis fagopdelt, og det mener jeg bestemt kan være nyttigt at det bliver afspejlet i elevernes læring. Ellers kan vi løbe risikoen for at læringen sker for læringens skyld. Men jeg er bestemt af den opfattelse, at det vi lærer skal bruges til noget.

Kort sagt er det derfor jeg vil gerne argumentere for at temabaseret undervisning bør finde en større plads i skolen. I et andet blogindlæg vil jeg gerne uddybe, hvordan jeg tænker at man kan integrere fagene i den temabaserede undervisning uden at det skal gå ud over fagligheden i de enkelte fag.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.279 andre er allerede tilmeldt