Anmeldelse

Ud af boksen

Læsning for alle

Differentieret læsesystem er lækkert og nytænkende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undertegnede har tidligere anmeldt denne serie om Milo fra Bornholm, som får en gave af sin farmor, der viser sig at være en ufo, som styres af en rumdreng, Biki, som Milo bliver venner med. De oplever sammen spændende eventyr. De tidligere anmeldelser kan ses på folkeskolen.dk.

Fakta:

Titel: Ud af boksen

Forfatter: Torben Silberg

Forlag: Zignal2U

Det nye er, at de første fem bøger nu er skrevet om i yderligere fem sværhedsgrader ud over grundudgaven, der kom tidligere. Desuden findes på forlagets hjemmeside en lærervejledning, som giver hjælp til lærere og elever.

Ideen med systemet er, at man i den enkelte klasse kan foretage differentieret læseundervisning, samtidig med at klassen behandler det indholdsmæssigt samme stof. Hver bog har præcis samme handling, hvor de lettere udgaver har hjælp til læseren i form af for eksempel orddeling, få ord, korte sætninger, færre supplerende oplysninger og så videre. Den sværeste udgave har meget tekst på hver side og har som eksempel denne passage: ”Det er kanonimponerende og virkelig cool, at du har en ufo, men det er hammerfedt og eddersmart med en dinosaur som kæledyr”. Til sammenligning har den letteste udgave følgende formulering: ”Du har en ufo og en di-no. Det er alt-så vildt sejt”. På den måde er der både store ligheder og store forskelle mellem det letteste og det sværeste niveau. I lix udtrykt ved henholdsvis 5 og 25+.

Til inspiration for undervisningen er der på hjemmesiden forslag til anvendelsesmuligheder for bøgerne, som kan sættes ind på forskelligt tidspunkt i undervisningen. Der gives ideer til, hvilke forskellige roller eleverne kan have, mens de læser. Desuden findes der forslag til temaer, der kan tages op i begynderundervisningen i forbindelse med læsningen. Elevopgaverne er udarbejdet i to niveauer og går dels på forståelse af historien, dels på udvidelse af læsefærdigheder. Også læsere fra mellemtrinnet kan få glæde af bøgerne til selvstændig læsning, ligesom der er muligheder inden for dansk som andetsprog og inden for specialundervisningen.

"Ud af boksen" er et lækkert og nytænkende materiale først og fremmest for 1. eller 2. klasse, hvor klasseundervisningen kan bygges op over differentieret læsning. Det er lidt misvisende, når materialet kaldes et system, for betegnelsen kunne forveksles med en traditionelt dansksystem, hvad det netop ikke er. For eleverne er det fantastisk at kunne læse på deres eget niveau, enten individuelt, som makkerlæsning eller gruppevis. Eleverne begejstres af illustrationerne og af handlingen, som på samme tid er jordnær og science fiction-præget. Nogle elever vil holde af at løse de tilhørende opgaver, mens andre vil køre lidt træt i den manglende variation i opgavetyper, som også præger materialet.

Omkostningerne ved at anskaffe materialet, så der er nok muligheder for differentiering, kan være en hurdle. Desuden skal man være opmærksom på, at man med "Ud af boksen" kun har materiale til omkring tre ugers undervisning. Til gengæld vil eleverne helt sikkert holde af det med al dets appel til både klassen og enkelteleven.