Anmeldelse Tysk
0   36

Et solidt stillads

Med CL og den indstilling, at sprog læres ved, at man taler dem, er "Momo & Co" et spændende og afvekslende tyskmateriale til de elever, der er godt på vej.

Momo & Co

Fakta


Titel
Momo & Co

Forfatter
Lore Rørvig, Jacob Chammon

Pris
181,25

Sider
104


Se også momo.alinea.dk

Type
Schülerbuch

Forlag
Alinea


Pris
1750

Type
Lehrerbuch

"Momo & Co" er som begyndermaterialet "Momos Spätkauf" opbygget omkring en udmærket Schülerbuch (engangsmateriale) med tilhørende webmateriale og en grundig og glimrende Lehrerbuch. Men hvor "Momos Spätkauf" samler sig omkring et fiktivt univers, er der i "Momo & Co" flere autentiske tekster, hvilket er helt på sin plads, når nu materialet henvender sig til 8. klasse. Disse tekster, videoer med videre gør det ligeledes lettere at arbejde med kultursammenligninger og samfundsforhold, som Fælles Mål netop lægger op til.

Artiklen fortsætter under banneret

Selv om der er fokus på at arbejde projektorienteret i "Momo & Co", er stilladseringen af sproget stadig vigtig. Kapitlerne starter ofte med en dialog. Således får eleverne et skelet at bygge deres sprog op omkring. De kan herefter med egne ændringer selv skabe små dialoger og får således følelsen af, at de kan skabe sammenhængende sprog.

Som i mange andre af Lore og Jacobs materialer er der indbyggede CL-strukturer. En klar fordel, synes jeg, fordi de ofte bidrager med afveksling, bevægelse og øget motivation i tyskundervisningen. Tysk skal være sjovt at lære, er materialets mantra - hvilket det helt lever op til. Derudover er det krydret med yderligere lege, hvor bevægelse og ordforrådstræning går hånd i hånd.

Didaktikken er forklaret grundigt i den tilhørende Lehrerbuch/Web, og samtidig udstyres man med en side for side-vejledning, hvor også differentieringsmuligheder er beskrevet. Derudover er der til hvert kapitel tilknyttet læringsmål og tegn på læring på tre niveauer. Alt sammen vigtige redskaber i evalueringsdelen.

Nøgleord som stilladsering og Sprache kommt von sprechen er ikke bare tomme ord i lærervejledningen, men ser ud til at holde materialet igennem. Langsomt trænes op til prøven i 9. klasse. Efterhånden skrives længere sammenhængende tekster, der forberedes mundtlige oplæg, og der er fokus på grammatik og analyse.

Dette motiverende materiale, som stilladserer “et sprog, der er på vej”, landede på mit skrivebord; jeg ville håbe, at det også kunne lande i mine elevers tasker.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.822 andre er allerede tilmeldt
Få mere om tysk og fransk

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for tysk og fransk?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det vigtigste fra netværket.

 

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.