Anmeldelse

Sprogtilegnelse med bevægelse og variation – og ringbind og laminering

En kasse fuld af aktiviteter til at få bevægelsen med i arbejdet med ordforrådstilegnelse hos de halv- og helstore tosprogede elever/kursister.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kender godt den der lærer, der fremstiller materialerne til sine elever selv. Det er læreren, som genbruger de gode temaer, som konstant og metodisk udvider og udvikler dem, og som også lige får det hele lamineret og organiseret i mapper, så de relevante aktiviteter altid er klar. Læreren, der fremstår supertjekket, og hvis elever føler sig trygge, fordi hendes tilgang til undervisningen både er gennemført, varieret og genkendelig på en gang.

Fakta:

Titel: Dansk2 i bevægelse

Pris: 6.000

Forlag: Sproggren

Det er den lærertype, jeg ser for mig, mens jeg gennemgår den store kasse "Dansk2 i bevægelse". Materialet er netop sådan et, som den dygtige, kreative og ambitiøse lærer typisk ville fremstille selv - hvis vedkommende havde tid …

Kassen er egentlig udviklet til unge og voksne kursister på sprogskolerne, men vil også fint kunne anvendes i de mellemste og ældste modtagelsesklasser og i den supplerende undervisning i dansk som andetsprog. Intentionen med materialet er at inddrage bevægelse i undervisningen i almindelighed og som en del af sprogtilegnelsen i særdeleshed - og med nøgleord som motivation, interaktion og hukommelse i fokus. Samtidig har det uden tvivl været væsentligt for producenten at tilbyde en lang række konkrete og tematiserede ideer og aktiviteter serveret på en måde, der kræver forholdsvis lidt forberedelse fra lærerens side.

Kort fortalt indeholder kassen ti emnemapper med gængse emner som tidsangivelser, kropsdele, mad og drikke og familiemedlemmer. Herudover hører ordklasseoversigter, et alfabet til ophængning (pudsigt nok kun med de små bogstaver), små alfabetsæt, vendekort med verber og ti nulrebolde med.

Hvert tema indeholder instruktioner og forslag til aktiviteter, hvoraf en stor del drejer sig om parringer af svar og spørgsmål eller over- og underbegreber i forskellige variationer. Det er således det helt håndgribelige arbejde med ordforrådstilegnelsen, der gennem træning og systematisk gentagelse er i fokus på en legende facon oftest med brug af krop og gulv. Opgaverne har som udgangspunkt afsæt i de ti temaer, men vil også kunne bruges plukvis som supplerende aktivitet, til repetition, til værkstedsundervisning eller bare til et godt break.

I første omgang er jeg noget splittet i min vurdering af det store og forholdsvis dyre materiale. Altmodisch er et ord, der vender tilbage til mig i flere omgange, men det gør realistisk, brugbart og sympatisk også. Det er materialets form og udtryk, der pirker til mit anmeldervægelsind. De store ringbind med oversigter og skemaer i word-formater og hyggeligt kollegialt formulerede introduktioner virker - i en tid, hvor de digitale læremidler fylder og kan så meget - på sin vis noget hjemmegjorte. Og plastik-temamapperne med tilhørende laminerede, udklippede ordkort (skrevet med comic sans-fonten, som efter min mening udelukkende bør reserveres til tegneserier og børnefødselsdagsinvitationer) forekommer tilsvarende en kende umoderne.

Men efter at have studeret kassens indhold nøjere finder jeg, at den gammelkendte form i sidste ende også er materialets styrke. Aktiviteterne er ikke afhængige af diverse digitale devices, og vel er layoutet hverken særlig fancy eller superlækkert, men det neutrale udtryk har den store fordel, at det ikke taler ned til sin målgruppe, og så er det let afkodeligt og robust. Det holder sig i det hele taget godt nede på det virkelighedsnære linoleumsgulv, hvor aftagerne befinder sig, og min endelige dom er derfor samlet set positiv: "Dansk2 i bevægelse" er et gennembearbejdet, lødigt og absolut brugbart supplerende materiale til et aktivt og varieret arbejde med ordforråd og øvrig sprogudvikling, og jeg kan sagtens se for mig, at det kan imødekomme et eksisterende behov i mange sammenhænge - og få sprogundervisningen op af stolene, ud på gulvet og ind i hjernen.