Anmeldelse Dansk
0   37

En god fidus

Grundigt og varieret materiale, hvori der indgår både enkle afkodningstekster og klassisk børnelitteratur.

Læsefidusen

Fakta


Titel
Læsefidusen

Forfatter
Maj-Britt Westi, Bente Pedersen, Dorrit Bang

Pris
223,75

Sider
168

Serie
Læsefidusen

Type
Min læsebog

Forlag
Dansklærerforeningen


Pris
86,25

Sider
119

Type
Min arbejdsbog


Pris
561,25

Sider
170

Type
Lærerhåndbog

"Læsefidusen" til 2. klasse består af læsebog, arbejdsbog og lærerhåndbog. Først i læsebogen er der en kort introduktion, hvor man blandt andet kan se de klassikere, eleven skal lytte til oplæsningen af. Det er eksempelvis uddrag af “Emil fra Lønneberg”. Herefter følger ti kapitler, der er opbygget på samme måde: lyt og tal, læs og læs, læs og skriv. Først lytter eleven til lærerens dialogiske oplæsning af uddrag af en klassiker efterfulgt af en litteratursamtale. Dernæst skal eleven arbejde med fælleslæsning af en tekst. Og til sidst skal der arbejdes med fiktions- og faktatekster, hvor der fokuseres på blandt andet ordforråd og genreforståelse. Efter de ti kapitler er der tre korte afsnit om emnet året rundt, om at læse højt for sit barn og om læsefiduserne.

Artiklen fortsætter under banneret

Arbejdsbogen er et engangsmateriale, der indeholder opgaver til alle læsebogens afsnit og sange. Der er instruktioner nederst på siderne til både lærere og forældre. Omslaget viser de små og store bogstaver, ordklasserne og øveord til hvert kapitel.

Lærerhåndbogen indeholder blandt andet en vejledning til hvert enkelt kapitel og elevaktiviteter, leksikon, ordlister og kopiforlæg. Desuden findes der et længere afsnit om tankerne bag materialet. Her kan man læse om læsemodellen “læsning = afkodning x forståelse”, om læsefiduser og tænkefiduser - det vil sige afkodningsstrategier og forståelsesstrategier - og om "før, mens og efter"-tankesættet. Af danske læseforskere henvises der til blandt andre Carsten Elbro.

Jeg kan godt lide materialet. I både læsebogen og arbejdsbogen går man grundigt til værks, og der er masser af variation. Og ideen med, at eleverne i hvert kapitel introduceres til både klassisk børnelitteratur og enkle afkodningstekster, er helt rigtig, synes jeg. Lærerhåndbogen er et uvurderligt redskab for især den mere uerfarne lærer. Og så kan jeg godt lide indføringen i teorien bag materialet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.120 andre er allerede tilmeldt