Anmeldelse

Læsefidusen

En god fidus

Grundigt og varieret materiale, hvori der indgår både enkle afkodningstekster og klassisk børnelitteratur.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Læsefidusen" til 2. klasse består af læsebog, arbejdsbog og lærerhåndbog. Først i læsebogen er der en kort introduktion, hvor man blandt andet kan se de klassikere, eleven skal lytte til oplæsningen af. Det er eksempelvis uddrag af “Emil fra Lønneberg”. Herefter følger ti kapitler, der er opbygget på samme måde: lyt og tal, læs og læs, læs og skriv. Først lytter eleven til lærerens dialogiske oplæsning af uddrag af en klassiker efterfulgt af en litteratursamtale. Dernæst skal eleven arbejde med fælleslæsning af en tekst. Og til sidst skal der arbejdes med fiktions- og faktatekster, hvor der fokuseres på blandt andet ordforråd og genreforståelse. Efter de ti kapitler er der tre korte afsnit om emnet året rundt, om at læse højt for sit barn og om læsefiduserne.

Fakta:

Titel: Læsefidusen

Forfatter: Maj-Britt Westi, Bente Pedersen, Dorrit Bang

Pris: 223,75

Sider: 168

Serie: Læsefidusen

Type: Min læsebog

Forlag: Dansklærerforeningen

Pris: 86,25

Sider: 119

Type: Min arbejdsbog

Pris: 561,25

Sider: 170

Type: Lærerhåndbog

Arbejdsbogen er et engangsmateriale, der indeholder opgaver til alle læsebogens afsnit og sange. Der er instruktioner nederst på siderne til både lærere og forældre. Omslaget viser de små og store bogstaver, ordklasserne og øveord til hvert kapitel.

Lærerhåndbogen indeholder blandt andet en vejledning til hvert enkelt kapitel og elevaktiviteter, leksikon, ordlister og kopiforlæg. Desuden findes der et længere afsnit om tankerne bag materialet. Her kan man læse om læsemodellen “læsning = afkodning x forståelse”, om læsefiduser og tænkefiduser - det vil sige afkodningsstrategier og forståelsesstrategier - og om "før, mens og efter"-tankesættet. Af danske læseforskere henvises der til blandt andre Carsten Elbro.

Jeg kan godt lide materialet. I både læsebogen og arbejdsbogen går man grundigt til værks, og der er masser af variation. Og ideen med, at eleverne i hvert kapitel introduceres til både klassisk børnelitteratur og enkle afkodningstekster, er helt rigtig, synes jeg. Lærerhåndbogen er et uvurderligt redskab for især den mere uerfarne lærer. Og så kan jeg godt lide indføringen i teorien bag materialet.

Powered by Labrador CMS