Debat

Drømmen om didaktisk frihed er ved at blive til virkelighed

Alle i Rådgivningsgruppen vedr. Fælles Mål har gjort deres ypperste gennem en lang vinter og et dramatisk forår, hvor viljen og ønsket om en bedre folkeskole har været drivkraften. Engang var det mit håb, at vi igen en dag ville komme der til, hvor lærerne ville få faglig og didaktisk frihed til at tilrettelægge god undervisning. Nu er et håb og en drøm ved at blive til virkelighed.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis jeg et øjeblik glemmer det store arbejde, det har krævet de seneste 8 måneder, er det som om, at et håb og en drøm er ved at gå i opfyldelse med Rådgivningsgruppens offentliggørelse af vores anbefalinger til lempelserne i Fælles mål.

I 2016 skrev jeg en blog om læringsplatforme med overskriften: Didaktik frem for teknik, tak!

På det tidspunkt var jeg vældig optaget af, hvad læringsmålsstyret undervisning og læringsplatformene havde af konsekvenser for elever, forældre, lærere og skoler, og jeg gennemtyggede alle undersøgelser om emnet. Særligt det sidste afsnit i daværende blog fra 2016 slog hovedet på sømmet:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

EVA konkluderer, at det er af allerstørste betydning, at det er lærerne, der er styrende i tilrettelæggelsen af god undervisning. Lærernes didaktiske overvejelser og professionelle dømmekraft er afgørende og der skal fokus på formål og indhold. Det er lærerne, der skal styre systemet og ikke systemet, der skal styre lærerne. Didaktik frem for teknik, tak!

Dengang var det mit håb, at vi igen en dag ville komme dertil, hvor lærerne ville få faglig og didaktisk frihed til at tilrettelægge god undervisning. Hvor det igen ville være muligt at gøre brug af den professionelle dømmekraft, og hvor der ville være fokus på både folkeskolens og fagenes formål og indhold.

Efter offentliggørelsen af anbefalingerne i sidste uge, er der nu faldet ro på igen. Og jeg kan konstatere, at vi nu befinder os i den situation, som engang var et håb om bedre tider. Man kan sige, at drømmen er på vej til at blive virkelighed.

Alt materiale, der handler om læringsmålsstyret undervisning, er fjernet fra Undervisningsministeriets hjemmeside. De bindende viden- og færdighedsmål er gjort vejledende. Vi er i Rådgivningsgruppen kommet med nye pejlemærker, der anviser og anbefaler et mere nuanceret syn på undervisning jf. folkeskolens dannende og uddannende opgave. Læringsplatformene bliver ændret.

Jeg er meget tilfreds med Rådgivningsgruppens arbejde og endelige anbefalinger. Det har været en lang og krævende proces med masser af drøftelser undervejs, men vi er landet et godt sted, hvor vi er lykkedes med at sætte formål og frihed ind som en vigtig del af arbejdet med at løsne bindingerne i Fælles Mål. Der er tale om en ny didaktisk frihed og en nuanceret forståelse af arbejdet med mål, herunder at mål er et ud af mange elementer, som læreren gør sig refleksioner om ift. undervisningen. Og endelig er der er en fornyet respekt og anerkendelse af den professionelle dømmekraft.  Der skal fra nu af være en bedre balance mellem folkeskolens formål, fagenes formål og Fælles Mål i tilrettelæggelsen, gennemførelsen og efterbehandlingen af undervisningen. Et centralt element er, at den enkelte lærer selv kan udvælge de pædagogiske veje til et givent undervisningsmål.

Jeg glæder mig over, at lempelserne i Fælles Mål fører til, at der nu lægges vægt på, at god undervisning kan antage forskellige former og lærernes professionelle dømmekraft styrkes. Alle parter omkring bordet i Rådgivningsgruppen er enige om, at det er vigtigt den nye konsensus omkring lovændringen af Fælles Mål når ud til alle lærere, ledere, skoler og forvaltninger. Vi vil arbejde for, at ændringerne når ud til både pædagogiske drøftelser og fører til ny praksis på alle skoler.

Det er ikke hver dag, at drømme er ved at blive til virkelighed, men takket være ministerens insisteren på at sætte alle parter omkring bordet, – og ikke mindst den modige sammensætning af både Rådgivningsgruppen og arbejdsgruppen vedr. læringsplatforme, er vi lykkedes med opgaven.

Alle, ikke mindst de tre praktikere, Gitte Grabov, Søren Madsen og Mette Frederiksen, har gjort deres ypperste gennem en lang vinter og et dramatisk forår, hvor viljen og ønsket om en bedre folkeskole har været drivkraften.

Se bloggen fra 2016: http://xn--jeanettesjberg-zqb.dk/blog/492/