Debat

Skal læringsplatformene ud sammen med den stramme målstyring?

Er det på tide, at flere skoler tager et opgør med læringsplatformene, nu der blæser mildere vinde omkring læringsmålstyring?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For godt et år siden blev det endelig besluttet, hvilken læringsplatform Københavns Kommune skulle bruge. Jeg var som it vejleder inviteret til opstarts-konference med skoleledere og it-folk, hvor folkene bag skulle fortælle om læringsplatformen, bl.a. som en del af B(ruger) P(ortals) I(nitiativet).

I kan ligeså godt lære det. Platformen er kommet for at blive!

Jeg har altid haft en åbent sind ift. det uudforskede potentiale i nye teknologier. Jeg må dog tilstå, det var til tider en tåkrummende retorik, vi blev udsat for på konferencen, der gik på, at om man ville det eller ej, var platformene kommet for at blive.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Her et år senere er ambitionerne med læringsplatformene mange steder intakte og store. Som en del af BPI, som endnu ikke er fuldt udfoldet, skulle platformenene bl.a. være med til at sikre et bedre skole/hjem samarbejde, hvilket den nye evalueringsrapport fra Rambøll om it i folkeskolen konkluderer (endnu) ikke er tilfældet. Ser vi på didaktikken, oplever lærerne, at platformene ikke understøtter elev til elev læring - altså samarbejde og gruppearbejde. Noget der, i mine øjne, er en af digitale teknologiers største muligheder og potentialer. Til gengæld gør de det nemmere at planlægge og opstille mål. 

Didaktik først

Det er netop didaktikken og undervisningen, jeg synes er den største udfordring, når jeg ser på platformene. I større eller mindre grad fordrer platformene, at man abonnerer på læringsmålstyret undervisning. Tager du dette element ud, mister læringsplatformene en stor del af deres eksistensberettigelse.

At eksempelvis elever i 3. klasse skal logge på en computer, for derefter at logge på en læringsplatform, for i sidste ende at kigge på et kort over Grønland og svare på tilhørende spørgsmål er ét stort benspænd - selvom det umiddelbart er nemt for læreren at evaluere på målene og, at elevplanen efterfølgende ‘skriver sig selv’. Forstå mig ret, evaluering er en vigtig del af at undervise, men hvor går grænsen for, hvor meget tid vi bruger på at remediere opgaver, som kan løses mere elegant på anden vis og derigennem få mere tid til undervisningens indhold. Det undrer mig, når eleverne sidder med hver deres computer og løser 'trivielle' opgaver og på samme tid er afhængige af både trådløst internet og et stykke software. Svigter en af delene kan undervisningen gå helt i stå. Hvad har vi da vundet gennem digitalisering?

One size fits none?

Neil Selwyn (som ellers primært beskæftiger sig med højere uddannelse) beskriver hvordan disse “one size fits all” tilgange til undervisningsplatforme (L(earning) M(anagement) S(ystems)) i sidste ende er med til at styrke bureaukratisering af skolen og understøtte standardisering af curriculum og arbejdsgange, også selvom det modsatte kan være intentionen. Det er måske den logiske konsekvens, men det betyder også, at teknologien kan blive en hæmsko istedet for en frigørelse - og taberen er i første omgang læreren.

Læringsplatform eller ej, så vil en lærer vælge de værktøjer, som bedst muligt understøtter lærerens kerneopgave - undervisningen. Derfor må vi også give lærerne et større råderum over de teknologier, som vælges til netop undervisningen, mener jeg. Hvis man vælger at bruge læringsplatformen som didaktisk redskab bør det være ud fra en faglig vurdering, der beror på en solid praksisfaglighed. Med opblødningen i målstyring er det måske et godt tidspunkt at tage debatten på skolerne. Så kan vi hjælpe til at sætte didaktik først og teknologi næst, hvilket jeg ved, vil være kærkomment på mange skoler landet over.

Powered by Labrador CMS