Frie skoler har især svært ved at håndtere elever med ADHD

Mange frie grundskoler tager et stort ansvar for elever med forskellige typer handicap, men der er et forbehold, siger chefkonsulent Morten Greve fra forsknings- og konsulenthuset Defactum i Region Midtjylland, som har stået i spidsen for at interviewe skoleledere og PPR-medarbejdere til en ny undersøgelse om børn med handicap på frie grundskoler. ”Desværre synes en del fri- og privatskoler at være tilbageholdende med at optage elever med udadreagerende problemadfærd og for eksempel en ADHD-diagnose. I gennemsnit prioriterer frie grundskoler i mindre omfang end folkeskoler at formidle til potentielle forældre, hvad skolernes handlemuligheder er, når det kommer til elever med et varigt, særligt støttebehov”, siger Morten Greve til defactum.dk.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn med handicap har øget risiko for at skulle skifte fra friskoler til folkeskoler

 

defactum.dk: Privat- og friskoler er gode til handicap – men ikke til ADHD