Debat

Kontrol med faktorer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Annelise Sønderriis (Folkeskolen nummer 43). Om den første indføring i læsningen foregår bedst på den ene eller anden måde, er sandelig ikke så enkelt et problem, at en undersøgelse af en bestemt fremgangsmåde med eventuelt positiv udgang kunne berettige til, at samtlige forlag skulle revidere deres læsebogssystemer og lærervejledninger og seminarierne omlægge deres skriveundervisning, som du mener!

Du ønsker at få undersøgt virkningen af en traditionel skriveundervisning, hvor børnene straks skriver en sløjfeskrift, sammenlignet med den nuværende begynderundervisning, hvor de 'aftegner små, trykte bogstaver', og du mener, at der må være tale om en 'simpel empirisk forskning'. Det er jeg bestemt ikke enig med dig i. Der skal være kontrol med alle de faktorer, som ud over skriveundervisningen måtte have påvirket børnenes læseindlæring, men selvfølgelig kunne det gøres. I din undervisning ville det eksempelvis være vigtigt at få fastslået, i hvor høj grad børnenes vellykkede læseudvikling skyldtes Inger la Cour-skrivemetoden eller din egen praksis med rig adgang for børnene til af dig at få skrevet deres egne ord og tekster, som de kan genfinde rundt om i klassen og gå og øve sig på.

Personligt er jeg de næste tre år fuldt optaget af et forskningsprojekt, hvor jeg skal evaluere 'Leg og læs'-projektet i Ishøj Kommune. Men det kunne være spændende, om andre forskere ville se på din problemstilling. Selv hælder jeg på forhånd til den opfattelse, at det, du kalder at 'aftegne små, trykte bogstaver', er udtryk for et fremskridt i den forstand, at børnene gennem 'legeskrivning' før skolestarten har vænnet sig til at opfatte skrivning som et sprogligt udtryk og ikke blot en mekanisk handling. Forbindelsen til skriftens indholdsside holdes intakt, hvilket modvirker udviklingen af funktionelle læsevanskeligheder. At skriveprocessen så i sig selv også retter barnets opmærksomhed mod de enkelte bogstavlydforbindelser, har man vidst længe.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Kjeld Kjertmann

adjunkt, ph.d.

Institut for Humanistiske Fag

Danmarks Lærerhøjskole

Powered by Labrador CMS