Blog
0   8

Hjemvendt fra Folkemøde 2018 og fuld af forhåbninger

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Folkemødet 2018 bød på mange spændende debatter om vores folkeskole. Én af dem, der gjorde dybest indtryk på mig, handlede om vores præstationssamfund og den indvirkning, det har på vores børn og unge. Som skole har vi et kæmpe ansvar, men kampen er lang og sej. Heldigvis tyder noget på, at hjælpen kan være på vej.

Det var Efterskoleforeningen, der stod for debatten: "Gør Præstationssamfundet de unge syge?" (Folkemøde 2018, lørdag d. 16. juni)

”I mange unges verden findes der kun to kategorier: vindere og tabere”, lød det fra sociolog og forfatter Anders Petersen på årets folkemøde i en debat om præstationssamfundet. ”Og det er ungdommens værste frygt at være en taber. Er du en taber, er du nemlig ikke ’god nok’, og denne følelse af utilstrækkelighed er årsagen til, at flere og flere unge kæmper med psykiske problemer”.  

Artiklen fortsætter under banneret

Ingen børn bør føle sig utilstrækkelige

Jeg fik nærmest helt ondt i maven under denne debat. Ingen børn bør føle sig utilstrækkelige. Alle kan noget. Som lærer er det min fornemmeste opgave at hjælpe mine elever med at indse og forstå det faktum. Og det gør jeg gerne. Men mine anstrengelser i den gode sags tjeneste kommer til kort, hvis det skolesystem, jeg og mine elever er underlagt, ikke spiller med. Derfor har jeg brug for hjælp fra politikerne – og noget tyder på, at den kan være på vej.

Udsagn fra politikere på Folkemødet 2018

Folkemødet 2018 gav mig håb for vores unge i folkeskolen. Merete Riisager indrømmede i en debat, at læringsmålsstyret undervisning har været en dyr fiasko. Mette Frederiksen satte i sin partiledertale spørgsmålstegn ved testkulturen i folkeskolen og foreslog en ændring af de nationale test. Og Lars Løkke åbnede i et svar til en skoleelev op for, at hvis understøttende undervisning tages af skemaet, kan det betyde færre lektioner samlet set. 

En lang og sej kamp bliver nemmere, hvis vi står sammen

Vi ændrer ikke folkeskolen med udtalelser fra politikerne på et folkemøde, men jeg tillader mig at være optimistisk og håbe på, at de rent faktisk er ved at få øjnene op for, at der skal ske noget meget snart, hvis vi ikke skal miste en hel generation af børn og unge. Ingen børn skal føle sig utilstrækkelige – og det er en lang og sej kamp, hvis dette skal ændres. Som lærer smøger jeg gerne ærmerne op, men mine anstrengelser bliver så meget nemmere, hvis jeg ikke skal kæmpe alene. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.577 andre er allerede tilmeldt