Debat

Indflydelse på forandringerne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En velfortjent ferie er afviklet, og alle har nu været i gang en måneds tid i det nye skoleår. Bestræbelserne på at skabe en folkeskole i verdensklasse fortsætter.

I yder dagligt jeres indsats, men der bliver lagt alvorlige hindringer i vejen. Forslag fra den såkaldte videnskab glimrer ved sjældent at bygge på videnskab fra forskningen, de er tværtimod langt hen ad vejen i åbenlys modstrid hermed.

Hvor er det lige, der findes belæg for, at opløsning af klasser, niveaudeling af eleverne og offentliggørelse af testresultater fører os tættere på målet om en folkeskole i verdensklasse?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ideologisk funderede profileringsforslag koblet med økonomiske besparelsesforslag camoufleret som pædagogisk nytænkning vil være ødelæggende, hvis de vinder frem i skolen.

Vi må fastholde regeringen på den partnerskabstanke, Lars Løkke profilerede sig på i foråret. Vi må dæmme op for lov- og strukturændringer og i stedet sikre udviklingen af folkeskolen gennem allerede kendt viden samt i samarbejde generere ny viden gennem forsøgs- og udviklingsarbejde.

Det nytter ikke at lade sig rive med af en umiddelbar begejstring for enkeltstående projekter uden plan for evaluering eller overvejelser om de langsigtede konsekvenser.

Skal Danmark kravle op på verdensranglisten og nå placering som Caroline Wozniacki eller helst bedre endnu, så skal der samarbejdes, og skolerne skal understøttes i at nå målet.

Medarbejderne - jer som lærere og børnehaveklasseledere - skal tilbydes velfungerende og meningsfulde arbejdspladser præget af ordentlig ledelse, medindflydelse og et godt arbejdsmiljø.

Vi ved godt, og anerkender også, at forandringer er et vilkår, vi alle skal lære at leve med. Vi kan næppe reducere forandringerne, men vi må kræve, at den stress og angst, der følger i kølvandet, bliver reduceret.

Det bliver vanskeligere og vanskeligere at bevare trygheden, fordi vi ikke kan forudsige, hvad der kommer til at ske. Vi skal forberede os på at gøre noget andet end det, vi hidtil har været vant til, men vi skal bevare troen på egne evner og fortsat være gode til det arbejde, vi er ansat til at udføre. Arbejdsmiljøet skal tænkes ind som en del af kerneydelsen i forandringsprocesserne.

Kommunalpolitikere pusler i disse dage med budgetter, der ikke ser ud til at gøre hverdagen nemmere for os, men vi skal ikke lade os gribe af panik. Vi skal prøve at arbejde målrettet med at få de positive og konstruktive tanker frem. Vi skal tvinge os selv til at tænke over de ting, vi har indflydelse på, frem for at bruge krudtet på det, vi alligevel ikke kan gøre noget ved.

Let er det ikke!

Powered by Labrador CMS