Blog
0   23

Om piraten, papegøjen og pudlen

Abonner på nyt om Tidligere sprogstart - ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed i dit personlige nyhedsbrev.


Tysk og dansk har et tæt sprogfællesskab – udnyt det! Når tysk skal bruges som undervisningssprog i begynderundervisningen, gælder det om at udnytte de mange ord, sprogene har tilfælles. Der er et hav af dem. Hvorfor bruge ”Sehenswürdigkeiten”, når ”Touristattraktionen” er så meget nemmere for eleverne at forstå?

Brug kroppen

Vi skal tale med arme og ben, når vi underviser i begyndertysk. Det er de fleste lærere måske vant til. Vi peger på tavlen, når vi siger ”Tafel”, imiterer løb, når vi siger ”laufen” og tegner et hus i luften, når vi siger ”Haus”. Jeg bruger derudover gerne mange billeder – både på tavlen og som små flashkort.

Artiklen fortsætter under banneret

Tænk på dit ordvalg

Men jeg er også meget bevidst om, hvilke ord jeg bruger. I stedet for at sige ”Süßigkeiten” alene, er det oplagt at komme med eksempler på dem: Schokolade, Weingummi, Lakritz. Dem vil eleverne kunne genkende lynhurtigt og så er koblingen mellem ”slik” og ”Süßigkeiten” straks meget nemmere.

Das Kim-Spiel

I en aktivitet i stationsundervisning sidder jeg som lærer og styrer spillet. Det er en slags syns-kimsleg, hvor eleverne får vist et ark med 3-4 billeder. De får begrænset tid til at kigge på det. Jeg peger på billerne, mens jeg siger: ”Pirat, Pudel, Papagei”. Straks derefter spørger jeg dem, hvad en pirat hedder på dansk. De kigger ofte lidt overrasket på mig. Det jo hedder det samme – og det gør de andre to ord jo stort set også. Jeg smiler og siger: ”Ah, kein Problem: Pirat – pirat, Pudel – pudel, Papagei – papegøje!” Og de kan selv se, hvor let det er!

Eins, zwei, drei…

Jeg peger på flere detaljer på billederne og siger ord som fx ”Schwert, Flügel” osv. Jeg giver dem nogle ekstra sekunder til at kigge på detaljer (Details). Når jeg siger ordene ”Eins, zwei, drei…Zeit vorbei!”, fjerner jeg billedet og kigger på eleverne, som kigger forventningsfulde på mig. Så spørger jeg til detaljerne på billederne: ”Welche Farbe hat die Hose vom Piraten?” (peger på mine bukser), ”Hat der Pirat eine Augenklappe?” (holder min hånd for et øje), ”Sitzt der Papagei auf einer Stange?” (tegner en usynlig stang, som mine hænder griber).

De elsker det

Eleverne går vildt meget op i det. Jeg sidder som regel med en gruppe på maks 6 elever og når de må konkurrere mod hinanden, går der jo sport i det. Det er jo altid en succes!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.822 andre er allerede tilmeldt
Få mere om tysk og fransk

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for tysk og fransk?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det vigtigste fra netværket.

 

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.