Blog
0   4

Truet dyr på globalt plan - vedkommer også dig

Abonner på nyt om Mayamarie Munkholm i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan kan FN`s verdensmål for bæredygtig udvikling bringes ind i undervisningen i forhold til truet dyr

Vi har på 7. Årgang arbejdet med nogle af FN`s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. I den forbindelse har vi i naturfag arbejdet med truet dyr, og hvor vi har taget udgangspunkt i næsehornet som en case. Vi mødtes med Verdensmålskonsulenten Martin Keller fra Københavns kommune, videnscenter for Uddannelse for Bæredygtig udvikling og naturfag i Søndermarken, og hvor vi efterfølgende gik i Zoologisk Have for at høre om næsehornene.

Bestanden af næsehorn er gået meget tilbage, og det hvide nordiske næsehorn, der har levet i det centrale Afrika, er reelt uddødt. Næsehornene bliver jaget, skudt ulovligt og deres horn bliver solgt på det sorte marked, og det er mere værd end guld, og har været med til at finansiere nogle krige.

Det er tankevækkende, at der er så mange mellemled, der er involveret i handlen med næsehorn. Slutforbrugerne der køber næsehornspulveret bor i Sydøstasien, og de er ofte rige mennesker, der køber det, fordi de tror, at det kan helbrede kræft ifølge overtro og magi. Men næsehornet består af det samme stof, som der er i negle, hår, muskler og hud.

Krybskytteren som skyder næsehornet lever ofte i fattigdom/sult, og udfører det beskidte arbejde for at kunne forsørge sin familie. Man kan sige, at både slutforbrugeren i Sydøstasien og krybskytteren er i en desperat situation og befinder sig nederst i Maslow´s behovspyramide, men det undskylder dog ikke deres handling! Det er interessant, at man kan bruge FN´s verdensmål i et internationalt samarbejde og hjælpe mennesker ud af fattigdom eller uvidenhed, så de kan træffe nogle bedre valg, og de ikke så let bliver udnyttet. Det vigtige i dette forløb er også, at børn og elever bliver inspireret til at se, hvordan de selv kan gøre en forskel i deres hverdag i forhold til et ansvarligt forbrug og produktion.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.466 andre er allerede tilmeldt