Debat

Hvornår blev kortfilmen for lang?

Retningslinjerne for kortfilm begrænser elevernes mulighed for at vælge kvalitativt. Selv en kortfilm kan blive for kort.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange dansklærere er glade for kortfilm. Der findes utallige små filmiske perler derude, som er suveræne i undervisnings- og prøvesammenhæng.

Nu forholder det således, at de kortfilm, som eleverne kan vælge at fordybe sig i ved prøven, ikke må overstige en spilletid på 10 min.

(Vejledning til folkeskolens prøver i faget dansk- 9. klasse, januar, 2018, s. 49).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Tåbelig regel! Jeg er med på, at det gør det lettere for nogle elever at overskue en kort film og lave nedslag i den i analyseøjemed. Så langt så godt.

En kort, en lang, den regel er for trang.

Det er ikke sådan, at man ikke må anvende længere kortfilm i undervisningen. Det står læreren frit for. Flere af de film, der er opgivet som eksempler på opgivelser i ministeriets prøvevejledning overstiger tilmed de 10 min. Fordybelseseksemplet er dog filmen ”Pin Up” af Mats Olof Olsson, 1995 på 8 min., så den holder sig på måtten.

Jeg ved også, at det er muligt at finde film på under 10 min., men derfor er reglen stadig virkelighedsfjern. Lad mig give nogle eksempler på nyere og ældre film, der altså ikke kan vælges som fordybelsesfilm. De medfølgende vurderinger er subjektive:

  • ”Hellium”, Anders Walter, 2013, 23 min. (Oscarvinder, men det er ligegyldigt, for den er for lang).
  • ”Valgaften”, Anders Thomas Jensen, 1998, 12 min. (danskklassiker og stjerneskuespillerbesat kvalitetsfilm med superplot, men desværre 2 min. for lang. Sorry, life is a bitch).
  • ”Daimi”, Marie Grathø Sørensen, 2012, 19 min. (Filmmagasinet Ekkos pris for bedste fiktion i 2014, og fuldstændig vanvittigt skuespil af hovedrolleindehaver Bebiane Ivalo Kreutzmann, men altså lige 9 min. over det tilladte).

Det giver ingen mening. Hvis man som lærer vurderer, at en elev vil have svært ved at overskue en bestemt film, så led eleven i en anden retning. Det bør kunne lade sig gøre uden at overskride sine vejlederbeføjelser.

Lad eleverne vælge de fordybelsesfilm, der giver dem de bedste rammer for prøven. Giv dem mulighed for kvalitative valg. Det træner vi dem i på alle andre områder.

God weekend, derude.