Opdragelsespanel anbefaler færre test og karakterer

Regeringen bør kigge på, om der bør gives færre karakterer og testes mindre i folkeskolen, anbefaler børne- og socialminister Mai Mercados opdragelsespanel, hvis anbefalinger offentliggøres på Folkemødet på Bornholm i eftermiddag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formand Sofie Münster forklarer i Go'Morgen Danmark til morgen, at der er en indre kamp i børnene mellem forældrenes værdier om at være en god kammerat og et god menneske og så de værdier, de møder i skolen, hvis talværdier er nemmere for et barn at overskue at forholde sig til.

Netop præstationskultur og karakterræs er centrum for en del af de planlagte debatter på årets Folkemøde. Undervisningsminister Merete Riisager afviser på forhånd, at karakterer og test er problemet:

"Vi har ingen præstationskultur af betydning i forhold til stort set alle andre lande. Men vi har en perfekthedskultur, og det er meget værre", siger hun i dag til Altinget.

Debat: Karakterfri klasser er en god ide

En perfekthedskultur handler ifølge Merete Riisager om, at man skal være et godt menneske, kreativ, genopfinde sig selv, have en flot Instagram-profil, spise den rigtige mad, have de rigtige venner og meget mere.

"Det har ikke nødvendigvis noget med faglig præstation at gøre - formentlig har det meget lidt med det at gøre".

Hun mener, det er skævt at gøre skolens krav til skurken:

"Hvis forældre, lærere, skoleledere og andre siger, at det gode børneliv slet ikke er deres butik - at det kun handler om test og karakterer - så behøver man ikke at gøre noget ved alt det andet".

"Mange voksne tordner eksempelvis mod de nationale test, men det er faktisk kun hvert femte barn, som finder dem ubehagelige", fremhæver hun. 

 

Læs mere

Altinget.dk