Arbejdstid
0   195

DLF: I skal stå sammen

Vordingborg Lærerkreds indkaldte lærerne til møde for at fortælle, at der bliver arbejdet på mange fronter for at forbedre arbejdsvilkårene.

»Det er en kamp, vi står i. Vi har fået en arbejdstid, som vi ikke har lyst til, og det er en kamp for jer - det ved jeg«.

Sådan indledte formand for Faxe og Vordingborg Lærerkreds Jonna Rolvung i sidste uge et medlemsmøde for lærerne i Vordingborg. 130 var mødt op for at få gode råd til, hvordan de skal takle, at de fra dette skoleår arbejder efter en såkaldt mødeplan, hvor skolelederen fastsætter start- og sluttidspunkt for de fleste af lærernes opgaver.

Artiklen fortsætter under banneret

Formand for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen og formand for Ballerup Lærerforening Niels Kjeldsen var også inviteret til mødet.

»Jeres situation vedrører os alle sammen. Jeres situation er også vores hovedpine. I gør, hvad I kan, men I har ikke de optimale rammer for det. Vi skal have nogle fælles tiltag, der kan hjælpe jer«, sagde Gordon Ørskov Madsen og understregede gang på gang, at for at hjælpe på situationen er det vigtigt, at der kommer så mange sager som muligt ind til kredskontoret.

»Alle de erfaringer, I gør jer - alle de overtrædelser af aftalen eller opgaver, der ikke kan lade sig gøre - eksempelvis hvis I har flere opgaver på samme tid - skal ind til kredsen. Vi skal samle til bunke, for det er den eneste måde, vi kan skaffe bedre betingelser på - det er rigtig, rigtig vigtigt«.

»Det er hårdt. I skal yde det samme, men med færre timer. Færre lærere kræver sit. Hvis I yder mere, end I får tid til, så kommer der endnu flere besparelser«, sagde Jonna Rolvung.

Hænger ikke sammen

Fra salen var der mange eksempler på, at mødeplanen ikke hænger sammen med lærernes hverdag.

»Hvordan skal jeg klare mit arbejde, når jeg har tre opgaver på samme tid? Jeg skal undervise til klokken 14.00, jeg har tovholderkursus for LP-modellem fra 12.00-15.30, og fra 13.40 til 14.50 har jeg tilsyn i fysiklokalet. Alt sammen på samme dag?« spurgte Bjarne Lyngs fra Stege Skole.

Lærerne fra Langebækskolen arbejder i selvstyrende team, selv om de arbejder efter mødeplan. Deres frustrationer handler om, hvordan de skal følge mødeplanen minutiøst, når nu opgaverne ikke er specificeret på skemaet.

»Skolelederne spiller på lærernes ansvarlighed. De tænker, at hvis de ikke giver tid til planlægning, så løser lærerne nok opgaverne alligevel. De gav for eksempel ikke tid til at pynte op til første skoledag, men lærerne gør det, for det er ikke godt for lærerens renommé, hvis hun ikke er klar til at tage imod børnene, når de møder efter sommerferien«, sagde Jonna Rolvung.

Men mange løser alligevel opgaverne uden at have fået tid til det. Det er frustrerende, lød det fra en lærer i salen.

Gordon Ørskov Madsen lagde vægt på, at det er afgørende vigtigt at følge planerne og at gå til lederen, hvis der er noget, der ikke er specificeret på mødeplanen.

»I må gerne stå i en stor kø uden for lederens kontor«, sagde han. »Jeg kan godt forstå, at man kommer i nogle situationer, hvor der er noget kludder, og man tænker - det ordner jeg lige. Men det går ikke, hvis man vil nå det overordnede mål - nemlig at få en aftale, der kan give gode vilkår for undervisningen og for lærerarbejdet«, sagde Gordon Ørskov Madsen og modtog klapsalver.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ