Bliv inspireret i din ferie – men drop forberedelsen

Folkeskolelærere har en slem tendens til at tage arbejdet med på ferie. Men arbejdslivet som underviser har ændret sig, så det bør ferievanerne også, påpeger lektor.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forudsætningerne for at være underviser har ændret sig, men det har ferievanerne ikke. Sådan lyder det fra lektor Einar Baldursson, der forsker i arbejdsliv.

Tidligere var det sådan, at man var hårdt spændt for i perioder, mens man i andre havde det lettere. Derfor gjorde det ikke så meget, hvis man ikke lagde arbejdet helt fra sig i ferien.

»Men nu har man systematisk presset lærerne mere og mere i flere år, så der stort set ikke er perioder uden belastning. Men vanen med at tage arbejdet med på ferien hænger ved, og særligt folkeskolelærere er slemme til det«, siger han.

Ferie er forudsætning for fleksibilitet

Samtidig er man gået fra at have en fastlagt undervisning til at komme rundt i et fast pensum til, at man nu forventer, at man skal være fleksibel og evigt på jagt efter inspiration til at undervise på nye måder.

»Paradokset er, at man ikke kan være fleksibel og kreativ, hvis ikke man fastholder sit fritidsliv. Når man har fri, bliver tiden flydende, og det er meget sundt for hjernen«, siger Einar Baldursson og tilføjer:

»Arbejder man i sin ferie, kommer det til at stå i vejen for den oplevelse af flydende tid, man skal trække veksler på bagefter. Forbereder man sig i ferien, får man en belønning, fordi undervisningssituationen umiddelbart bagefter føles bedre, men i længden bider det en i halen, fordi man ikke kan bevare sin intellektuelle fleksibilitet«.

Vend altid tilbage på en onsdag

Lektoren understreger - og genkender fra sig selv - at man i et interessedrevet arbejde som underviser aldrig holder helt fri. Man lader sig inspirere. Men der går en vigtig grænse mellem at finde inspiration og konkret at forberede undervisning, påpeger han.

»Inspirationen kan man finde i den flydende tid, men sætter man sig ned og begynder at forberede den boglige undervisning, så kannibaliserer arbejdet fritiden«, lyder det fra Einar Baldursson.

Han giver som regel det råd, at man altid skal vende tilbage fra ferie på en onsdag. På den måde ved man, at man ikke kan nå noget den første uge, og derfor flyder man gradvist tilbage i arbejdet, og det beskytter imod stress, fortæller han.

»Men det bestemmer man jo desværre ikke selv som folkeskolelærer. Og derfor bliver det så meget vigtigere, at man beskytter sin ferie«.