Blog
11   28

For at blive til noget skal man først blive til nogen

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


”Det handler ikke om at blive til noget, men om at blive til nogen”, sagde man engang til sine børn. Talemåden står desværre i skarp kontrast til det menneskesyn, vi praktiserer i skolen i dag. Her er et godt resultat nemlig defineret ud fra et tal på en skærm frem for en helhedsvurdering af det enkelte menneskes personlighed.

1. juni. Første prøvedag. Jeg har fornøjelsen af 9.A i engelsk. Det er ingen hemmelighed, at klassen har været årsag til en del grublerier og grå hår hos os lærere. Men vi er kommet godt i mål. I samarbejde med forældrene har vi opnået et resultat, som vi er yderst stolte af:  En flok søde, fornuftige unge mennesker – fuld af gå-på-mod, nysgerrighed og livsglæde – og totalt klar til at erobre verden derude på den anden side. What’s not to like?

Artiklen fortsætter under banneret

Skolechef: Hvad er karaktergennemsnittet?

Mens vi glædes på skolen over det gode resultat med vores unge mennesker, sidder skolechefen ved skrivebordet og er udelukkende interesseret i de tal, der tikker ind på hans skærm. For ham tæller det hele menneske ikke, - han er udelukkende interesseret i, om vi som skole kan lave et højt karaktergennemsnit. Det skal nemlig offentliggøres på skolernes hjemmeside, så forældre hurtigt og nemt kan danne sig et overblik, sammenligne og udvælge, hvilken skole deres barn skal indskrives på. 

Elever føler sig presset

I sidste uge kom det frem, at hver femte elev i 8. klasse føler sig presset ofte eller hele tiden. Eleverne giver selv udtryk for, at det pres, de føler, er forbundet med deres præstationer i skolen. Merete Riisager mener dog ikke, at undersøgelsen giver anledning til at ændre på den måde, folkeskolen fungerer i dag.

Folkeskolen prioriterer faglighed over dannelse 

Som lærer i udskolingen og med daglig kontakt til unge mennesker, der decideret mistrives på grund af det karakter- og vurderingsvanvid, vi udsætter dem for i skolen, er jeg nødt til at råbe meget højt her. Der ér noget galt med den måde, folkeskolen fungerer i dag. Der er dét galt, at faglighed og dannelse ikke går hånd i hånd, og at man prioriterer – undskyld mit franske – de forbandede tal over udviklingen af det hele menneske. I slutningen af juni siger vi farvel til 9.A med et virkelig godt resultat. De er nemlig blevet til nogle, og i min verden er det forudsætningen for overhovedet at kunne blive til noget. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.369 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om engelsk

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om engelsk?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

 

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.