Medarbejderne på Kommunikationscentret i Rønne er glade for, at bornholmerne kan komme til forundersøgelse i løbet af otte uger.

Bornholmsk kommunikationscenter fremhæves for sin korte ventetid på høreapparater

Borgere med høretab må typisk vente mellem 40 og 80 uger på en forundersøgelse til høreapparat. Høreforeningen vil have regionerne til at skæve mod øst, hvor bornholmerne kommer til efter blot otte uger. Anbefalingen vækker glæde på Kommunikationscentret i Rønne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den rekordlave ventetid på Bornholm skyldes, at man har samlet de kommunale og regionale opgaver under ét tag på Kommunikationscentret i Rønne. Det forklarer centerchef Thomas Mogensen til DR Nyheder, som har set på de lange ventetider rundt om i landet.

"Vi kan udfylde flere roller, hvilket nedsætter ventetiden. Det betyder samtidig, at borgeren ikke skal ud på tre eller fire forskellige afdelinger, for vi kan ordne det hele her", siger han.

Når en borger har fået en henvisning fra ørelægen, foregår alt fra høreprøve, justering af hørerapparater til undervisning og hjælp, hvis noget går galt, på kommunikationscentret. Dermed følger Bornholm anbefalingerne fra Christiansborg om at samle hele høre-rehabiliteringen ét sted. Men det afgørende er, at Bornholms Regionskommune har været gode til at føre det ud i livet, mener Thomas Mogensen.

"Jeg tror, det er vigtigt, at der kun er én indgang for patienterne, og at Hr og Fru Kofod kan komme ind, hvis de har problemer med selve brugen af høreapparatet, så det ikke bare havner i skuffen", siger centerchefen til DR Nyheder

Høreforeningens anbefaling vækker glæde i Rønne

Den effektive model har fået Høreforeningen til at foreslå regioner med lange ventetider, at de skæver mod Bornholm. Anbefalingen vækker glæde hos de 24 medarbejdere på Kommunikationscentret i Rønne, fortæller Annette Dam. Hun er tillidsrepræsentant for de syv medlemmer af DLF, hvoraf to arbejder på høreområdet.

"Vi er glade for, at bornholmerne ikke skal vente i så lang tid på at komme til forundersøgelse. Det er uhørt, at nogle må vente op til to et halvt år. Det må være svært med de lange ventetider, de har andre steder. Det taler vi tit om", siger hun til folkeskolen.dk.

Åbenhed blandt medarbejderne forklarer også en del af successen

Den korte ventetid på høreområdet på Bornholm handler ikke alene om den måde, indsatsen er organiseret på, mener Annette Dam, der selv arbejder med borgere med læsevanskeligheder. Hun tilskriver også successen, at medarbejderne har en fantastisk arbejdsplads.

"Vi har en ledelse, som prioriterer stor åbenhed.  Derfor supplerer vi hinanden i de forskellige team. Jeg kan ikke tage en høreprøve eller justere et høreapparat, men hvis vores hørekonsulenter får en ung hørehæmmet klient ind, hvor de viser sig, at han også har læsestavevanskeligheder, spørger de ham, om de må henvise ham til læseteamet, så vi kan vurdere, om han har de læse-skrivehjælpemidler, han har brug for på sin uddannelse", fortæller Annette Dam.

Ifølge DR Nyheder overvejer sundhedsudvalget i Region Hovedstaden i øjeblikket at oprette tre kommunikationscentre rundt om i regionen efter den bornholmske model. Første skridt bliver at invitere Høreforeningen, ørelægerne og medarbejderne på Kommunikationscentret på Bornholm til et undersøgende møde.

Du kan læse artiklen på DR Nyheder via dette link:

Læs mere

Rekordlav ventetid på høreapparater: Resten aflandet kan lære af bornholmermodel