Debat

Ny læseprøve? Ja tak!

Folkeskolens læseprøve står tilbage som den eneste prøve, man endnu ikke har forsøgt at gøre tidssvarende og relevant. Det er tid til udskiftning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er muligt, at UVM i relation til læseprøven i niende klasse arbejder ud fra devisen: ”If it ain’t broken, why fix it?”. Skulle det være tilfældet, må svaret være: ”Because it never really worked in the first place!”. Nu taler vi ganske vist om dansk læsning, så lad blive i dansk argumentation.

Ovenstående er mit eget postulat, og jeg tager det gerne på mig. Jeg har endnu ikke forstået, hvorfor eleverne skal igennem en prøve, der på mig virker fuldstændig ude af trit med den læsning, de praktiserer ude i virkeligheden, og som de kommer til at praktisere på ungdomsuddannelserne. Her ser jeg bort fra læsestrategierne, som er yderst anvendelige, når mængden af fagstof fremover vokser sig større for de unge mennesker.

5 tekster på 30 min. Hvad skete der lige der?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Mellemrubrikken understreger min undren. Læseprøven er den eneste kontekst i hvilken eleverne kommer til at læse 5 forskellige tekster på 30 minutter. Oven i købet bestående af en uskøn blanding af fag- og skønlitteratur. Jeg ser år efter år elever, jeg ved læser meget i deres fritid, få karakteren 7 ved prøven. Når ret skal være ret, så ser jeg også at disse elever klarer sig bedre ved læseprøverne, end de elever, der sjældent læser frivilligt, og at det ikke er helt umuligt at nå 10 og 12.  

Jeg lægger ikke skjul på over for elever og forældre, at jeg ikke anser prøven som rimeligt grundlag for vurdering af elevernes læsning. Her tænker jeg på den læsning, de vitterligt har brug for i deres daglige arbejde, hvad enten de læser fagtekster, romaner eller noveller.

Kunne man ikke snart overveje, at se grundigt på læseprøven med særligt henblik på at skifte den ud. Tidsrammen på de 30 min. er fin, men hænger ikke sammen med antallet af tekster samt antallet af spørgsmål pr tekst. 50(!) inklusiv understregningerne af rette ord i tekst fem.

Prøven giver ikke eleverne mulighed for at udnytte deres fulde læsepotentiale. Den er designet på en måde, at der nødvendiggør teaching- for- the- test- undervisning i en grad, man ikke finder i de andre prøveformer, eleverne møder.

Det er muligt, jeg i min surstråling har overset noget. Kan nogen derude overbevise mig om læseprøvens eventuelle fortræffeligheder, tager jeg gerne imod argumenter. Jeg vil sågar hurtigst muligt viderebringe dem til min undervisning.